Tiedotteita 2013
Älykäs liikenne tuo oikeudenmukaisuutta autoiluun
Vaikuttajien Autoiluakatemian seminaarissa ”Älykäs ja oikeudenmukainen autoilu” todettiin, että teillämme liikkuva autokanta kaipaa kipeästi nuorennusleikkausta. EU:n toiseksi korkein autovero kannustaa suomalaisia pitämään ja korjaamaan autoa mahdollisimman pitkään. Tämä on ongelmallista sekä liikenneturvallisuuden että liikenteen päästöjen näkökulmasta.
”Autot tulevat kierrätykseen Suomessa yli 20-vuotiaina. Tällaisessa autossa ei ole turvatyynyjä, ABS-jarruja tai ajonvakautusjärjestelmää. Monessa autossa ei ole myöskään katalysaattoria. EU:ssa autot kierrätetään n. 15-vuotiaina”, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Kallion mukaan on kolme tapaa ratkaista nykyistä autoveroa koskevat ongelmat.
1. Nostetaan vuosittaista ajoneuvoveron perusveroa ja lasketaan samalla autoveroa. Tämä mahdollistaa siirtymisen ajoveroon myöhemmin.
2. Lakkautetaan ajoneuvovero ja autovero ja korvataan ne ajettuun matkaan, aikaan ja paikkaan sidotulla ajoverolla. Myös auton CO2-päästö vaikuttaisi veron tasoon.
3. Korvataan autovero polttoaineveron korotuksella. Tämä on ammattiliikenteelle hankala.
Kaikissa kolmessa tavassa on vahvuutensa ja heikkoutensa, mutta jokainen on Kallion mukaan parempi kuin moniongelmainen nykyjärjestelmä.
Ministeri Kyllönen painotti puheessaan julkisen sektorin tehtävää mahdollistaa lainsäädännöllä uusien innovaatioiden syntyä. ”Taloudelliset, sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät haasteet pakottaisivat koko liikennesektorin ennemmin tai myöhemmin muutoksiin. On kuitenkin paljon parempi olla itse etujoukoissa ja aktiivisesti ohjata kehitystä,” ministeri Kyllönen sanoi.
Ministeri Kyllönen uskoo vahvasti vaihtoehtoisten polttoaineiden muutosvoimaan: ”Vaihtoehtoiset polttoaineet tulevat mullistamaan liikenteen ja ajoneuvot aivan samalla tavalla kuin öljy aikoinaan korvasi tuulen, koksin ja hevoset. Ne luovat pohjaa yhteiskunnan kestävälle kasvulle, hyvinvoinnille ja päästöjen vähentämiselle. Kotimainen polttoainetuotanto tukee vihreää taloutta myös aluetasolla”, ministeri näkee.
Liikenne- ja viestintäministeriön asettaman Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne –työryhmän puheenjohtaja Jorma Ollila totesi puheenvuorossaan, että liikenne digitalisoituu tällä hetkellä kovaa vauhtia. Paikkasidonnaiset palvelut yleistyvät väistämättä liikennesektorilla, koska niille on tarvetta, tekniikka kehittyy ja potentiaaliset globaalit markkinat ovat olemassa.
Helsingin seudun liikenteen toimitusjohtaja Suvi Rihtniemen mielestä taloudellisia ohjauskeinoja tulee käyttää monipuolisesti liikennejärjestelmän kehittämistavoitteiden saavuttamiseksi ja toimivuuden turvaamiseksi. Liikenteeltä mahdollisesti kerättävät käyttömaksut tulee myös ohjata joukkoliikenteen edistämiseen ja joukkoliikennettä tukeviin investointeihin sillä seudulla, jolta ne kerätään.
Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio totesi tilaisuudessa, että ajoveroon liittyvät tietosuojakysymykset ovat ratkaistavissa. Aarnion mukaan järjestelmäsuunnittelussa on käytettävä apuna tietosuojasäännöksiä.
Vaikuttajien Autoiluakatemia on Autotuojat ry:n järjestämä autoilua ja liikennettä käsittelevä vuotuinen seminaari.
Lisätietoja: Autotuojat ry, toimitusjohtaja Tero Kallio, puh. 040 729 4513