› In English
Ajankohtaista

Tiedotteita 2015

27.5.2015 19.09

Autoala: hallitusohjelman linjaus autoverosta merkittävä virstanpylväs

Hallitusneuvotteluissa rakennettu strateginen ohjelma julkistettiin tänään. Ohjelmassa esitetään autoveron laskua.

EU-maiden toiseksi korkein autovero on kannustanut suomalaisia autoilijoita pitämään ja korjaamaan vanhaa autoaan mahdollisimman pitkään. Meillä autot päätyvätkin kierrätykseen viisi vuotta iäkkäämpinä kuin EU-maissa keskimäärin.

 
”Tämä on merkittävä askel eteenpäin tiellä, joka vie toivottavasti jonain päivänä tilanteeseen, jossa kaikki suomalaiset voivat halutessaan ajaa turvallisilla, vähäpäästöisillä ja uudemmilla autoilla. Tämä pian työnsä aloittavan Sipilän hallituksen linjaus on erinomainen jatkumo vuonna 2008 aloitetulle autoilun ns. vihreälle verouudistukselle”, sanoo Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autoala pitää tärkeänä, että nyt tehty autoverolinjaus johtaa mahdollisimman nopeasti konkreettiseen lakiesitykseen. Uutinen siitä, että autoveroa lasketaan johtaa väistämättä ylimenokauden markkinahäiriöön, mikäli se jää vellomaan ilman konkretiaa. 

”Kuluttajat ovat jo nyt reagoineet autoverouutiseen: he odottavat tarkempaa tietoa siitä kuinka paljon ja koska autovero laskee. Olisi siis ensiarvoisen tärkeää, että uusi hallitus ja sen virkamiehistö määrittelisivät mahdollisimman nopeasti uudet verotasot ja uuden lain sisällön”, sanoo Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa.

Vuonna 2003 Suomi muutti autoverolakia EY-tuomioistuimen päätöksen johdosta. Tuolloin vältyttiin markkinahäiriöltä, koska autokauppa alkoi soveltaa heti ehdollisena hallituksen lakiesityksen mukaista uutta autoveron tasoa. Mikäli eduskunta olisi hylännyt hallituksen esityksen, olisi autovero pantu maksuun vanhan verokannan mukaan. Eduskunta kuitenkin hyväksyi hallituksen esityksen ja laki astui takautuvasti voimaan. Autoalan mielestä tällaisen, jo aiemmin hyväksi havaitun, käytännön soveltaminen nykytilanteessakin olisi tarpeellista, jopa välttämätöntä.

Vaikka autoala pitää valittua linjausta autoilun verotuksen painopisteen siirrosta hyvänä, on neljän vuoden asteittainen autoveron alennus etenemistapana haastava. Pahimmillaan voi käydä niin, että kahtena ensimmäisenä vuonna autokauppa hiljenee sen sijaan että se kasvaisi. Autoala pitää parempana, että muutokset autoveroon tehdään kerralla. Näin dynaamiset vaikutukset ovat positiivisia ja autokannan uudistuminen pääsee heti täyteen vauhtiin. 

Autoala uskoo, että heinäkuussa alkava romutuspalkkiokokeilu yhdessä autoverouudistuksen kanssa antaa merkittävän sysäyksen autokannan uudistumiselle.

Lisätietoja:

Autotuojat ry, toimitusjohtaja Tero Kallio, puh. 040 729 4513

Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300



Palaa otsikoihin