Tiedotteita 2015
Romutuspalkkiokokeilu on ollut menestys
Suomessa aloitettiin heinäkuun alussa autojen romutuspalkkiokokeilu. Hankkeen tavoitteena
on uudistaa autokantaa, vähentää liikenteen päästöjä ja parantaa
liikenneturvallisuutta. Kokeilu on saavuttanut suuren suosion.
Romutuspalkkiokokeilun kestoksi laissa määriteltiin 1.7. - .31.12.2015. Sille
varattiin kolmen miljoonan euron budjetti. Lähtökohta siis on, että kokeilu
kestää joko mainitun aikavälin tai niin kauan kuin rahaa riittää.
Kokeiluun varattu määräraha loppui kuluvan viikon alussa. Jos kuluttaja ehti
tilaamaan uuden auton ennen määrärahan loppumista, ja romutettu auto sekä uusi
auto täyttivät laissa niiltä vaaditut kriteerit, saa hän romutuspalkkion,
vaikka auton rekisteröinti tapahtuisikin vasta myöhemmin syksyllä (kuitenkin
31.1.2016 mennessä).
Kampanja jatkuu edelleen ehdollisena
Mikäli
valtio päättäisi myöntää lisärahoitusta
LVM:n ehdotuksen mukaan, on muillakin kuin 3 000 ensimmäisen
joukkoon ehtineillä kuluttajilla mahdollisuus saada romutuspalkkio vielä tämän
syksyn aikana. Autoala näkee lisärahoituksen olevan niin valtion verotulojen,
liikenneturvallisuuden, liikenteen päästöjen kuin autoalan
työllistämismahdollisuuksien näkökulmasta jatkamisen arvoinen hanke. Siksi ala
toivoo, että valtio päättäisi mahdollisesta lisärahoituksesta pian.
Vaikka kokeiluun osoitettu määräraha on ainakin toistaiseksi loppu, huomioi
autokauppa edelleen romutuspalkkion ehdollisena tilaus- ja kauppasopimuksissa.
Ehdollisuus koskee sitä, osoittaako valtio lisämäärärahan kampanjalle vielä
syksyllä. Mikäli osoittaa, huomioidaan jatkossakin romutuspalkkio uuden auton
kaupan yhteydessä niin kauan kuin uusi määräraha riittää, tai lain kokeilulle
määrittämä aika päättyy.
Romutuspalkkiolla
hankittujen autojen keskimääräiset CO2 –päästöt 104 g/km
Romutuspalkkiota on käytetty ensisijaisesti pienten, edullisten ja
energiatehokkaiden autojen hankintaan. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen
keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vain 104 g/km, kun esimerkiksi vuonna
2014 rekisteröityjen uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat 128 g/km.
Romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokojakauma poikkeaakin selvästi
keskivertojakaumasta, mikä kertoo osaltaan siitä, että kokeilu on rohkaissut
liikkeelle sellaisia auton ostajia, jotka muutoin olisivat päätyneet käytetyn
auton hankintaan. Myös romutettujen autojen määrä on kasvanut selvästi.
Henkilöautojen romutustodistuksia kirjoitettiin heinäkuussa 6 434, mikä on
22,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Kokeilu näyttääkin
saavuttaneen hyvin sille asetetut ympäristötavoitteet.
Lisätietoja:
Autotuojat ry, toimitusjohtaja
Tero Kallio, puh. 040 729 4513
Suomen Autokierrätys Oy, toimitusjohtaja Arto Silvennoinen, puh. 0400
674 199
Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300