› In English
Ajankohtaista

Tiedotteita 2015

27.8.2015 11.28

Romutuspalkkiokokeilu on ollut menestys

Suomessa aloitettiin heinäkuun alussa autojen romutuspalkkiokokeilu. Hankkeen tavoitteena on uudistaa autokantaa, vähentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Kokeilu on saavuttanut suuren suosion.

Romutuspalkkiokokeilun kestoksi laissa määriteltiin 1.7. - .31.12.2015. Sille varattiin kolmen miljoonan euron budjetti. Lähtökohta siis on, että kokeilu kestää joko mainitun aikavälin tai niin kauan kuin rahaa riittää.

Kokeiluun varattu määräraha loppui kuluvan viikon alussa. Jos kuluttaja ehti tilaamaan uuden auton ennen määrärahan loppumista, ja romutettu auto sekä uusi auto täyttivät laissa niiltä vaaditut kriteerit, saa hän romutuspalkkion, vaikka auton rekisteröinti tapahtuisikin vasta myöhemmin syksyllä (kuitenkin 31.1.2016 mennessä).

Kampanja jatkuu edelleen ehdollisena

Mikäli valtio päättäisi myöntää lisärahoitusta LVM:n ehdotuksen mukaan, on muillakin kuin 3 000 ensimmäisen joukkoon ehtineillä kuluttajilla mahdollisuus saada romutuspalkkio vielä tämän syksyn aikana. Autoala näkee lisärahoituksen olevan niin valtion verotulojen, liikenneturvallisuuden, liikenteen päästöjen kuin autoalan työllistämismahdollisuuksien näkökulmasta jatkamisen arvoinen hanke. Siksi ala toivoo, että valtio päättäisi mahdollisesta lisärahoituksesta pian.

Vaikka kokeiluun osoitettu määräraha on ainakin toistaiseksi loppu, huomioi autokauppa edelleen romutuspalkkion ehdollisena tilaus- ja kauppasopimuksissa. Ehdollisuus koskee sitä, osoittaako valtio lisämäärärahan kampanjalle vielä syksyllä. Mikäli osoittaa, huomioidaan jatkossakin romutuspalkkio uuden auton kaupan yhteydessä niin kauan kuin uusi määräraha riittää, tai lain kokeilulle määrittämä aika päättyy. 

 
Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräiset CO2 –päästöt 104 g/km


Romutuspalkkiota on käytetty ensisijaisesti pienten, edullisten ja energiatehokkaiden autojen hankintaan. Romutuspalkkiolla hankittujen autojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vain 104 g/km, kun esimerkiksi vuonna 2014 rekisteröityjen uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat 128 g/km.

Romutuspalkkiolla hankittujen autojen kokojakauma poikkeaakin selvästi keskivertojakaumasta, mikä kertoo osaltaan siitä, että kokeilu on rohkaissut liikkeelle sellaisia auton ostajia, jotka muutoin olisivat päätyneet käytetyn auton hankintaan. Myös romutettujen autojen määrä on kasvanut selvästi.

Henkilöautojen romutustodistuksia kirjoitettiin heinäkuussa 6 434, mikä on 22,5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Kokeilu näyttääkin saavuttaneen hyvin sille asetetut ympäristötavoitteet.


Lisätietoja:

Autotuojat ry, toimitusjohtaja Tero Kallio, puh.  040 729 4513
Suomen Autokierrätys Oy, toimitusjohtaja Arto Silvennoinen, puh. 0400 674 199
Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300


Palaa otsikoihin