Tiedotteita 2015
Tiesäämalli kelivaroittamisen ja tienhoidon apuna
Tienpinnan olosuhteiden ennustaminen on tärkeä osa liikenneturvallisuutta ja tehokasta tienhoitoa. Ilmatieteen laitoksella kehitetty tiesäämalli tuottaa tiellä vallitseviin olosuhteisiin tarkennettuja lämpötila- ja keliennusteita kelivaroitusten antamisen ja teiden ylläpidon avuksi. Mallia on hyödynnetty myös lukuisissa älyliikennesovelluksissa.Tarkka ja oikein ajoitettu varoittaminen heikentyneistä ajo-olosuhteista on tärkeää liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Varoittaminen perustuu meteorologin sää- ja kelihavaintojen sekä säänennustusmallin perusteella tekemään arvioon tulevasta ajokelistä. Varoitustarvetta pohtivan asiantuntijan työtä voidaan helpottaa erityisesti tiesääolosuhteisiin kehitetyllä mallilla, joka tien pintalämpötilan lisäksi ennustaa tiellä vallitsevaa keliä. Samoja ennusteita voidaan hyödyntää myös tienhoitotoimenpiteiden suunnittelussa.
"Kansalaiset ja tienkäyttäjät hyötyvät tiesäämallista ennen kaikkea tarkentuneiden keli- ja jalankulkuvaroitusten muodossa. Tienhoidon suunnittelun helpottuessa myös mahdollisuudet turvallisempaan liikenteeseen lisääntyvät", Ilmatieteen laitoksen vanhempi tutkija Markku Kangas toteaa.
Ennuste syntyy monipuolisen tietoaineiston analyysistä
Ilmatieteen laitoksella kehitetty tiesäämalli käyttää lähtökohtanaan
perinteisellä säänennustusmallilla laadittua ennustetta ja laskee sen
pohjalta ennusteen tien pintalämpötilalle ja kelille. Keli on jaettu
kahdeksaan luokkaan, ja malli kertoo, onko tiellä esimerkiksi lunta,
jäätä tai kuuraa.
Malli tuottaa myös yleisemmän
liikenneolosuhteita kuvaavan ennusteen, joka kuvaa sitä, ovatko
liikenneolo-suhteet normaalit, huonot vai erittäin huonot. Ennusteen
teossa malli hyödyntää lisäksi säähavaintoja ja sää-tutkatietoa. Myös
tiesääasemien mittausten käyttäminen on mahdollista.
Lukuisia jatkosovelluksia
Tiesäämallista on kehitetty lukuisia jatkosovelluksia, joilla voidaan
ennustaa esimerkiksi jalkakäytävien olosuhteita ja tienhoidon
auraustarvetta. Kehitettyä jalankulkumallia käytetään Ilmatieteen
laitoksella apuna mietittäessä jalankulkijoille annettavan
liukkausvaroituksen tarvetta. Tienhoitomallia voidaan puolestaan käyttää
suunniteltaessa esimerkiksi teiden auraustoimenpiteitä.
Älyliikennesovelluksissa tiesäämallia käytetään pääasiassa tuottamaan
lisäarvoa muille älyliikennepalveluille toimittamalla autoilijoille
keliennusteita. "Tavoitteena on myös saada tieolosuhteita kuvaavaa
mittaustietoa siirretyksi ajoneuvoista käytettäväksi mallinnuksen
tarkentamiseen", Markku Kangas kertoo.
Lähde: Ilmatieteen laitos