Bensiinin ja dieselin myynti tieliikenteeseen
Uusien autojen polttoaineenkulutuksen aleneminen ja ladattavien autojen osuuden kasvu autokannassa on viime
vuosina vähentänyt nestemäisten polttoaineiden kysyntää. Henkilöautokannan sähköistymisen ja vähäpäästöisemmän polttomoottoriteknologian on ennakoitu vähentävän bensiinin kulutusta noin 3 prosentilla vuosittain. Dieselin kulutus riippuu enemmän talouden suhdanteista, sillä suurin osa dieselpolttonesteestä käytetään tavaraliikenteessä. Tieliikenteessä käytettävästi dieselpolttonesteestä noin 70 prosenttia käytetään kuorma-, linja- ja pakettiautoliikenteessä
ja noin 30 prosenttia henkilöautoliikenteessä.
Tilastokeskuksen öljytuotteiden myyntiä koskevien tilastojen perusteella dieselin kulutus väheni vuonna 2023 noin 9,8 prosentilla vuoteen 2022 nähden.
Bensiiniä sen sijaan myytiin 1,7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Nestemäisten polttoaineiden kysyntä on vähentynyt selvästi ennen pandemiaa vallinneesta tasosta - bensiiniä myytiin vuonna 2023 noin 8 prosenttia ja dieseliä noin 16 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019.
Vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla bensiinin myynti on kasvanut viime vuoteen nähden noin 1,2 prosentilla ja dieselin myynti puolestaan on vähentynyt noin 2,9 prosentilla.
Kehitys vuosina 2020-2022
Vuonna 2020 koronatilanne vähensi huomattavasti tieliikenteen energiankulutusta, sillä koronan takia liikennesuoritteet ja liikenteen kysyntä alenivat. Vuonna 2022 liikennepolttonesteiden myynti kääntyi uudelleen laskuun, sillä liikennemäärät kääntyivät laskuun talouden kasvun hidastumisen seurauksena. Lisäksi ennätyksellisen korkeat polttoaineiden hinnat vähensivät jonkin veran polttoaineen kulutusta. Vuonna 2022 liikennepolttonesteiden hinnat
nousivat huomattavasti, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa kiristi energiamarkkinoita.
Moottoribensiiniä myytiin Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2020 noin 6,0 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2019. Vuonna 2021 moottoribensiinin myynti kasvoi 2,2 prosenttia koronavuoteen 2020 nähden, mutta kulutus oli edelleen 3,9 prosenttia pienempi kuin ennen koronaa vuonna 2019. Vuonna 2022 moottoribensiinin myynti väheni 6,0 prosentilla vuoteen 2021 verrattuna.
Dieselpolttonesteen myynti väheni vuonna 2020 noin 5,7
prosentilla vuoteen 2019 nähden. Vuonna 2021 dieselin myynti kasvoi 3,8
prosenttia vuoteen 2020 nähden, mutta kokonaiskulutus oli 2,1 prosenttia
koronaa edeltänyttä vuotta 2019 pienempi. Vuonna 2022 dieselin myynti väheni 4,9 prosentilla edelliseen vuoteen nähden.
Henkilöautojen osuus
dieselin kulutuksesta kasvoi 2010-luvulla, sillä dieselhenkilöautojen määrä kasvoi 2010-luvulla. Kun vielä vuonna 2010
autokannassa oli noin 505 000 dieselkäyttöistä henkilöautoa, määrä
oli suurimmillaan vuoden 2020 lopussa noin 761 000. Dieselautojen osuus henkilöautokannasta on viime vuosina kääntynyt laskuun ja samalla henkilöautojen osuus dieselin kokonaiskulutuksesta on vähenemässä. Vuoden 2023 lopussa liikennekäytössä oli noin 695 000 dieselkäyttöistä henkilöautoa.
Bensiinissä kysyntä on siirtynyt edullisempaan 95 E10 -laatuun
Bensiinissä polttoaineiden hintojen nousu on näkynyt siirtymänä myyntihinnaltaan kalliimmasta 98 E5 -bensiinilaadusta edullisempaan 95 E10-laatuun, joka soveltuu useimpiin autokannassa oleviin bensiiniautoihin. 98-oktaanista bensiiniä myytiin vuonna 2022 noin 22 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2021. 95 E10 -laadun myynti väheni samaan aikaan vain 0,6 prosentilla edelliseen vuoteen nähden. 98-oktaanisen E5-polttoaineen osuus myydystä moottoribensiinistä on vuonna 2024 vähentynyt noin 20 prosenttiin. Vielä vuonna 2017 noin kolmannes myydystä moottoribensiinistä oli 98 E5 -laatua.
Polttonesteiden myyntitilastot on koottu polttoaineiden markkinointinimikkeittäin, ja ne sisältävät myös biokomponenttien osuudet. Tieliikenteen energiankulutus polttoainelajeittain on esitetty osana energiatilastoa.