Valtion liikennemenojen kehitys
Valtio käyttää vuosittain hieman yli 2 miljardia euroa liikenneverkkojen ylläpitoon ja kehittämiseen. Perusväylänpitoon on viime vuosina käytetty noin 1,4 miljardia euroa ja väyläverkon kehittämiseen noin 0,5 miljardia euroa vuosittain. Koronapandemian aikana joukkoliikenteen tukea lisättiin huomattavasti matkustajamäärän vähenemisen takia. Väylähankkeissa investoinnit ovat painottuneet viime vuosina eniten raideliikenteeseen. Taustatietoja liikennemenojen kehityksestä on koottu
liikennemenojen kehitystä koostavalle sivulle.
Alla oleviin tilastoihin on koottu tärkeimpiä valtion liikennemenoja. Taulukoista puuttuvia liikenteen hallinnonalan muita menoja ovat muun muassa metron ja raitioteiden rakentamisen valtion osuudet, alusten ympäristötuki, jäänmurtajahankinnat ja EAKR-hankkeina toteutetut liikenne-investoinnit.
Valtion lisäksi kunnat käyttävät vuosittain merkittäviä summia katuverkon ylläpitoon ja rakentamiseen ja pääkaupunkiseudulla kaupunkiraideinfran kehittämiseen ja joukkoliikennetukiin. Kuntien toimintamenot ja investoinnit liikenneverkkoon ovat 2010-luvulla olleet yhteensä noin 1,4 mrd euroa vuodessa. (Kuntaliitto)
Liikenteen hallinnonalan muutos muutti tilastointia vuonna 2019
Vuonna 2019 liikenteen hallinnonalaa uudistettiin ja aiemman Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusviraston (Trafi) toiminnot jaettiin kahteen uuteen virastoon - Väylävirastoon ja Liikenne- ja viestintävirastoon. Uuteen
Väylävirastoon keskitettiin liikenneväylien kehittäminen ja hallinta ja
liikenteen ohjaus ulkoistettiin uuteen Traffic Management Finland
-yhtiöön. Liikenteen ohjauspalvelujen ostopalvelut on tämän vuoksi nostettu tilastoinnissa omaksi rivikseen vuodesta 2019 alkaen. Aiemmin Liikenneviraston rivillä esitetyt luvut kuvaavat nykyisin Väylävirastoa ja Liikenteen turvallisuusvirastoa kuvanneet luvut Liikenne- ja viestintävirastoa (Traficom).