Dieselmoottori on energiatehokas ja taloudellinen
Dieselin suosion taustalla ovat hyvät ajo-ominaisuudet ja käyttötalous. Dieselmoottorin hyötysuhde on ottomoottoria parempi. Dieseltekniikalla on ollut tärkeä merkitys hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, sillä se kuluttaa bensiinimoottoria vähemmän energiaa ja sen hiilidioksidipäästöt ovat 15–20 prosenttia vastaavankokoista bensiiniautoa alemmat.
Dieselautojen suosio Suomessa vakaata
Suomessa noin kolmannes henkilöautoista on dieselkäyttöisiä. Diesel on paljon maantieajoa ajaville taloudellisin käyttövoima. Dieselpolttonesteen ja bensiinin hintaeron kaventuminen on viime vuosina heikentänyt dieselin hintakilpailukykyä. Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä on vähentynyt tasaisesti vuoden 2008 huippuvuodesta, jolloin autovero muuttui hiilidioksidipäästöstä riippuvaksi. Dieselautojen osuus autokannasta kasvaa edelleen tasaisesti ja dieselautot ovat selvästi nuorempia kuin bensiinikäyttöiset autot.
Dieseltekniikan tulevaisuus
Dieselautojen ongelmana ovat olleet hiukkaspäästöt ja typen oksidipäästöt, joiden vähentämiseksi dieselautoissa edellytetään nykyisin hiukkassuodatinta ja pelkistävää katalysaattoria. Uusimman pakokaasupäästönormin Euro 6 -normin mukaisen dieselauton typen oksidien päästöt ovat samaa luokkaa kuin bensiiniautoilla. Viimeisen kymmenen vuoden aikana dieselautojen päästörajoja on kiristetty merkittävästi – typen oksidipäästöjen raja on tiukentunut noin 70 prosenttia ja hiukkaspäästöjen raja 80 prosenttia. Yhä kiristyvät päästörajat lisäävät dieselmoottorien jälkikäsittelyteknologian kustannuksia. Dieselautojen valikoima painottuukin tulevaisuudessa isokokoisiin autoihin.
Dieselmoottorin energiatehokkuus ja käyttöominaisuudet hyödyttävät erityisesti pitkiä matkoja ajavia ja raskaita kuormia vetäviä autoilijoita. Tulevaisuudessa myös hybridivoimalinjat parantavat dieselin energiatehokkuutta ja vähentävät päästöjä – esimerkiksi 48 voltin kevythybridijärjestelmien avulla voidaan vähentää tehokkaasti hiilidioksidipäästöjä sekä typen oksidi- ja hiilidioksidipäästöjä.
Diesel on korvattavissa uusiutuvilla polttoaineilla
Dieselautojen kasvihuonekaasupäästöjä voidaan pienentää tehokkaasti käyttämällä biopolttoaineita. Dieselissä perinteisille esterityyppisille (FAME, Fatty Acid Methyl Ester) biokomponenteille sekoitusraja on tyypillisesti 7 tilavuusprosenttia. Happea sisältäviä FAME-komponentteja valmistetaan esimerkiksi rypsiöljystä. EU-lainsäädännössä biodieselillä tarkoitetaan FAME-tyyppisistä polttoainetta.
Uusiutuva diesel sen sijaan on fossiilisen dieselin kaltainen hapeton, mutta biologista alkuperää oleva parafiininen dieselpolttoneste. XTL-komponenteilla tarkoitetaan parafiinistä dieseliä, jota voidaan valmistaa myös muista kuin fossiilisista raaka-aineista vetykäsittelyllä tai kaasuttamalla. XTL-dieseliä voidaan valmistaa myös maakaasusta. XTL-dieselille on useita nimikkeitä, joissa valmistusprosessi ja raaka-aineet ovat erilaisia, mm. HVO-, BTL- ja GTL-diesel. Esimerkiksi Nesteen MY uusiutuva diesel on vetykäsiteltyä HVO-dieseliä, jota valmistetaan kasviöljyistä, eläinrasvoista tai muista eloperäisistä rasvoista. Kaasuttamalla uusiutuvaa dieseliä voidaan valmistaa esimerkiksi puubiomassasta tai muusta kasvipohjaisesta biomassasta.
Uusiutuvalle dieselille ei ole vastaavaa sekoitusrajaa kuin FAME:lle, vaan sitä voidaan yleensä käyttää sellaisenaan dieselmoottorin polttoaineena.
Dieselin päästöjä vähentävät tekniikat
Dieseltekniikalle ongelmallisimpia päästöjä ovat typen oksidit (NOx), jotka syntyvät ilmassa olevan typpikaasun palaessa. Dieselmoottorissa niitä syntyy korkeamman palotilan lämpötilan takia bensiinimoottoria enemmän. Niiden määrää voidaan vähentää pakokaasujen jälkikäsittelyllä.
Yleisin dieselmoottorin typen oksidien vähentämisteknologia perustuu pelkistäviin katalysaattoreihin, kuten SCR (Selectic Catalytic Reduction). SCR pelkistää typen oksideja takaisin typpikaasuksi ja vesihöyryksi ruiskuttamalla veden ja urean seosta kuumien pakokaasujen joukkoon. SCR-teknologia ei lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta ja toimii hyvin myös suurella moottorin kuormituksella. Sen avulla voidaan vähentää typen oksidipäästöjä jopa 95 %. Monissa autoissa on lisäksi yksinkertaisempi laihaseoskatalysaattori (Lean NOx Trap) eli typenoksidiloukku, jossa typen oksidit pelkistetään jaksottaisella rikkaalla polttoaineseoksella. Laihaseoskatalysaattorin puhdistusteho on hyvä kevyellä moottorin kuormituksella. Typen oksidien vähentämisessä käytetään usein myös pakokaasujen takaisinkierrätystä, jossa pakokaasuja sekoitetaan puhtaaseen palamisilmaan. Tällöin ilman happipitoisuus ja palamislämpötila alenevat ja typen oksidien muodostus vähenee. Samalla polttoaineenkulutus hieman kasvaa.
Dieselin merkinnät polttoaineiden jakeluasemilla
B7 on diesel, jossa on sekoitettuna enintään 7 prosenttia FAME-biodieselkomponentteja. B10-dieselissä niitä on enintään 10 prosenttia. XTL on parafiininen diesel.