Hybridiautot yleistyvät
Viime vuosina hybriditeknologia ovat yleistynyt erityisesti bensiinikäyttöisissä autoissa. Hybridiautoissa on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori ja -generaattori sekä käyttövoima-akku ja ohjauselektroniikkaa. Bensiinihybridin taloudellisuus perustuu jarrutusenergian talteenottoon ja sähkön käyttöön avustavana energiana kiihdytyksissä sekä siihen, että polttomoottori voidaan sammuttaa auton rullatessa vapaalla. Jarrutusenergiaa ladataan generaattorin kautta akustoon, johon varattua energiaa sähkömoottori käyttää.
Täyshybridi kykenee liikkumaan pelkän
sähkömoottorin voimin, kevythybridin
sähkömoottori sen sijaan vain avustaa polttomoottoria eikä kykene liikuttamaan
autoa yksinään. Täyshybridit ja kevythybridit tuottavat kaiken tarvitsemansa
energian polttoaineista ja käyttävät sähköä energian varastoinnin muotona.
Niitä ei ole mahdollista ladata ulkoisesta lähteestä. Ne ovat
energiataloudellisia erityisesti kaupunkioloissa, jossa tulee paljon hidastuksia ja kiihdytyksiä. Maantieajossakin
hybriditekniikasta on hyötyä, mutta vähemmän kuin kaupunkiajossa, sillä
bensiinihybridien akustot ovat kapasiteetiltaan melko pieniä.
Ladattavat
hybridit sen sijaan luokitellaan sähköautoiksi, sillä niitä voi käyttää myös
ilman polttomoottoria yksinomaan ajovoima-akkuun ladatulla energialla ja
akustoa voidaan ladata ulkoisesti.
Tutustu hybridiautojen osuuteen ensirekisteröinneissä ja autokannassa.