› In English

Sähköautot

Sähköautoja ovat yksinomaan sähköenergialla toimivat täyssähköautot ja ladattavat hybridiautot, joissa on polttomoottorin lisäksi sähkömoottori ja ulkoisesti ladattava ajovoima-akku.

Täyssähköautossa voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa kaiken käyttämänsä energian ulkopuolisesta sähköverkosta. Voimalaitteen komponentit sähköautossa ovat sähkömoottori, ajovoima-akku ja ohjauselektroniikka. Täyssähköautoilla voi yhdellä latauksella ajaa tyypillisesti 150–500 kilometriä. Ladattavien hybridien toimintamatka sähköllä ajaen on tyypillisimmin 20–80 kilometriä, joka riittää useimmilla päivittäisiin matkoihin varsinkin, jos auton saa lataukseen kodin lisäksi työpaikalla tai vapaa-ajan kohteessa. Talvikaudella virtaa kuluu myös auton sisätilan lämmittämiseen ja toimintamatka lyhenee yleensä selvästi, keskimäärin 20–30 prosenttia

Ladattavat hybridiautot poikkeavat perinteisistä hybridiautoista siinä, että niiden energialähteenä on osittain polttoaine ja osittain ulkoisesti ladattava sähkö. Ladattavassa hybridiautossa on bensiini- tai dieselmoottori sekä sähkömoottori ja ajovoima-akku, jota voidaan ladata verkkovirralla ulkopuolisen sähköliitännän kautta. Ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus on vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan Suomessa noin 53 prosenttia. Toimintasäde sähköllä riippuu akun kapasiteetista, lämpötilasta ja ajoympäristöstä. Se vaihtelee tyypillisimmin 30 ja 60 kilometrin välillä.

Sähköautoilusta on koottu monipuolista tietoa sähköautoillen.fi -sivustolle.


Sähköautojen lataaminen

Sähköauton lataamiseen on tällä hetkellä tarjolla kolme lähtökohdiltaan erilaista tapaa.

1) Lataaminen sähköautolle suunnitellusta latauspisteestä

Sähköauton latausjärjestelmän tunnistaa sähköautokäyttöön suunnitellusta moninapaisesta liittimestä. Pistoketyyppejä on useita erilaisia, sillä yhtenäistä standardia lataustavalle ei ole olemassa. Eurooppalaiset autonvalmistajat käyttävät tyypin 2 liitintä (Mennekes), japanilaiset ja yhdysvaltalaiset autonvalmistajat puolestaan useimmin tyypin 1 liitintä. Tyypin 2 latausjärjestelmä voi käyttää sekä yksivaihevirtaa että kolmivaihevirtaa.

Auton oma latausjärjestelmä on suojattu sähköiskuilta ja ylikuormittumiselta ja se voi syöttää akustoon virtaa jopa 22 kW:n teholla. Auton laturi määrittelee käytettävän lataustehon ottamalla huomioon latauspisteen mahdollisen tehorajoituksen. Latausaika sähköauton oman järjestelmän kautta on noin 1–2 tuntia.

2) Lataaminen pikalatauspisteessä

Julkisessa latauspaikkaverkostossa on tarjolla myös pikalatauspisteitä, joilla akkuun saa ladattua noin 80 prosenttia virtaan 15–30 minuutissa. Pikalataus ei kuitenkaan sovellu kaikkiin sähköautoihin, joten auton soveltuvuus pikalataukseen on tarkistettava ennen lataamista. Pikalataukseen soveltuvassa autossa on erillinen pikalaturiin soveltuva liitin. Pikalatauksen pistoketyyppejä ovat CCS eli Combo, CHAdeMO ja Teslan oma Supercharger.

Pikalatureiden autoon syöttämät tasavirrat ovat nykyisin satoja ampeereja ja lataustehot ovat 22–150 kW. Lataustehoja ollaan kasvattamassa 350 kW:iin saakka.

3) Lataaminen tavanomaisesta kotitalouspistorasiasta

Sähköautoa voi tilapäisesti ladata myös tavanomaisesta sähköpistokkeesta eli ns. suko-pistokkeesta tai lämpötolpasta, kunhan pitkäaikainen (yli 2 tuntia) latausvirta on rajoitettu riittävän pieneksi, esimerkiksi 8 ampeeriin. Sähköautojen mukana toimitetaan tätä varten kotitalouspistorasiaan sopiva latausjohto, joka rajoittaa auton ottaman latausvirran 6-10 ampeeriin. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on kuitenkin syytä varmistaa ennen käyttöä. Täyssähköauton lataaminen suko-pistokkeesta on hidasta, se vaihtelee 8 tunnista useaan vuorokauteen. Pistorasia-asennuksen soveltuvuus ja sähköturvallisuus on aina syytä varmistaa ennen käyttöä.

Seskon suositus sähköautojen lataamisesta

Lataussähkön hinnoittelu

Kotilatauksessa sähköstä maksetaan tavanomainen kotitaloussähkön hinta. Taloyhtiöissä ja työpaikoilla lataamisen hinnoittelu perustuu sähkönkulutukseen tai on kiinteähintaista.

Julkisissa latauspisteissä hinnoittelu voi perustua latausaikaan tai virrankulutukseen tai hinta voi olla kiinteähintainen kertamaksu, joka on sisällytetty esimerkiksi pysäköintimaksuun. Lataaminen voi joissakin tapauksissa olla myös ilmaista.



Sähköautojen latausverkosto

Suomessa oli vuoden 2024 syyskuun lopussa yhteensä lähes 15 000 julkista latauspistettä, joista hieman yli 11 000 on peruslatauspisteitä ja noin 3 700 pikalatauspisteitä. Latausverkosto laajenee tällä hetkellä nopeasti ja uusia latauspaikkoja rakennetaan muun muassa huoltoasemille ja kaupan toimipaikkoihin.

Lisätietoja latausverkostosta on koottu Teknologiateollisuuden sähköisen liikenteen tilastokatsauksiin.

Latausverkostoille on laadittu useita erilaisia karttasovelluksia, joista autoilija voi etsiä autolleen sopivan latauspisteen. Latauspaikkoja esittelevistä sovelluksista on koottu kattava listaus Traficomin sivuille. Monet sovellukset ovat myös mobiiliyhteensopivia.

Lyhyesti

Lue lisää sähköautoilusta sähköautoillen.fi -sivustolta.