› In English

E10-bensiini

Bensiiniin sekoitetaan uusiutuvia biokomponentteja, jotta liikenteen hiilidioksidipäästöjä voitaisiin vähentää. Vuonna 2011 Suomessa tuli markkinoille enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävä bensiini 95 E10, joka soveltuu vuodesta 2012 alkaen rekisteröityihin uusiin henkilöautomalleihin, joissa oktaanivaatimus on enintään 95. Tiedon oktaanivaatimuksesta saa auton käyttöohjeesta, polttoainetankin luukun merkinnästä tai automerkkiä edustavasta autoliikkeestä.

Suomessa myytävä toinen yleinen bensiinilaatu on 98-oktaaninen 98 E5, jossa etanolia voi olla enintään 5 tilavuusprosenttia. Se sopii sellaisiin moottoreihin, jotka eivät voi käyttää E10-bensiiniä. Markkinoilla voi olla myös muita bensiinilaatuja.

Vuoden 2018 lokakuusta asti uusien autojen tankin luukuissa on ollut näkyvissä polttoainemerkinnät, joista voi helposti tarkistaa eri polttoainelaatujen soveltuvuuden autoon. E10-bensiinin soveltuvuuden ennen vuotta 2012 käyttöönotettuihin bensiiniautoihin voi tarkistaa auton ohjekirjasta tai tältä sivustolta. Myös autoliikkeistä ja automaahantuojilta saa tarvittaessa neuvoja polttoaineen soveltuvuudesta.

Tämän sivuston tiedot on koottu Autotuojat ja -teollisuus ry:n jäsenyrityksiltä ja ne koskevat näiden yritysten Suomeen tuomia automalleja. Luetteloon koottu ne mallit, joihin E10:n tiedetään soveltuvan jatkuvasti käytettynä.

Bensiinin soveltuvuus autoon määräytyy sekä oktaaniluvun että etanolipitoisuuden mukaan. Auton oktaanivaatimuksen on täytyttävä eikä etanolipitoisuus saa ylittää soveltuvuusrajaa. 

Soveltuvuus henkilöautoihin

Bensiinin yleisin biokomponentti on etanoli

Etanoli on etyylialkoholia. Sitä valmistetaan perinteisesti käymisprosessilla, jossa raaka-aineina käytetään sokeri- ja tärkkelyspitoisia aineita. Suurimmat tuottajamaat ovat Brasilia ja Yhdysvallat, jotka tuottavat etanolia sokeriruo’osta, maissista, viljasta ja perunasta.

Ruokaketjun ulkopuolisten raaka-aineiden käyttöä etanolin valmistuksessa tutkitaan ja kehitetään jatkuvasti. Jo nyt etanolia tuotetaan Suomessa kotitalouksien biojätteen lisäksi myös leipomoiden, kauppojen ja elintarviketeollisuuden jätteistä ja tähteistä. Etanolia valmistetaan nykyisin myös selluloosapohjaisista jäte- ja tähderaaka-aineista, kuten sahanpurusta.

Standardi SFS-EN 15376 asettaa vaatimukset, jotka bensiiniin sekoitettavan etanolin tulee täyttää riippumatta siitä, mistä raaka-aineesta etanoli on valmistettu.

Kaikkien bensiiniin lisättävien biokomponenttien tulee vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. Vähennyksen määrä riippuu raaka-aineista, valmistustavasta ja kuljetusetäisyyksistä. Myös etanolin, joka sekoitetaan bensiiniin, tulee täyttää kaikki ne kestävän kehityksen vaatimukset, jotka EU on asettanut kaikille polttoaineiden biokomponenteille. Näiden vaatimusten täyttämistä seurataan siten, että toimijat, jotka tuovat polttoaineet markkinoille, raportoivat jäsenvaltioille. Ne puolestaan raportoivat Euroopan komissiolle.

Kestävyyslainsäädännön perustana on EU:n uusiutuvan energian direktiivi, jossa on esitetty laskentakaavat biopolttoaineiden kasvihuonekaasujen elinkaaripäästöille eli biopolttoaineiden hiilitaseelle ja oletusarvot eri biopolttoaineilla aikaansaataville päästövähenemille. Direktiivi sisältää myös linjaukset siitä, että toimijoiden on todennettava käytettyjen biopolttoaineiden kestävyys niin kutsutuilla alkuperätodistuksilla.

Enintään 10 tilavuus-% etanolia sisältävässä E10-bensiinissä käytetyllä etanolimäärällä ei ole oleellista vaikutusta autojen säänneltyihin pakokaasupäästöihin (kuten häkä, typenoksidit, rikkidioksidi ja hiukkaset) verrattuna nyt käytössä oleviin bensiinilaatuihin. Perinteinen bensiini ja uusi E10-bensiini ovat ympäristö- ja käyttöturvallisuusominaisuuksiltaan samanlaisia.

Lyhyesti

E10-bensiinissä biokomponentit ovat yleisimmin bioetanolia. Määrä voi vaihdella, mutta se saa olla enintään 10 tilavuusprosenttia. E10-bensiini voi vaihtoehtoisesti sisältää myös eettereitä tai muita polttoainedirektiivin sallimia alkoholeja. E10-bensiini soveltuu suurimpaan osaan käytössä olevista autoista, joissa käytetään 95-oktaanista bensiiniä.

Suomen autokanta on niin iäkästä, että etanolia enintään 5 tilavuusprosenttia sisältävä bensiini tulee olemaan saatavilla vielä monia vuosia. E5-bensiinin Suomessa myytävä laatu on 98-oktaaninen 98 E5.