Siirry sisältöön

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kävi läpi autoilun verotuksen tulevaisuutta ALD Automotiven seminaarissa

Asiantuntijaseminaari valotti tulevaisuuden liikkumisen kehitystä

Ympäristövastuullisuus päätrendinä yritysautoissa vahvistui alkuvuonna 2014

Yritysautojen hiilidioksidipäästöt ovat jatkaneet laskuaan alkuvuonna 2014. ALD Automotiven ja NF Fleetin hankintatilastojen mukaan työsuhdeautoissa on keskimäärin matalammat hiilidioksidipäästöt kuin yleisesti ensirekisteröidyissä henkilöautoissa. Tulevaisuudessa vähäpäästöisyys lisääntyy edelleen moottoriteknologian kehittyessä samalla kun vaihtoehtoiset polttoainekäyttöiset autot yleistyvät.
Näin sanoi tänään ALD Automotiven toimitusjohtaja Pekka Kivinen Tulevaisuuden liikkuminen -seminaarissa Barona Areenalla.

Ajoneuvojen teknologian, energianlähteiden ja verotuksen kehitystä olivat tänään pohtimassa Barona Areenalla ALD Automotiven lisäksi muun muassa VTT:n, Liikenneviraston, Autotuojat ry:n, ITS-Finlandin, Woikosken, Liikennevirran, Autoalan Keskusliitto ry:n, Vehon ja Gasumin asiantuntijat sekä noin 100 kutsuvierasta.

Autoilun verotus kaipaa remonttia

”Autoilun verotus on remontin tarpeessa. Nyt maassamme kerätään tieliikenteestä EU-maista toiseksi eniten verotuloja asukaslukuun suhteutettuna, ja autokantamme on EU-maiden vanhimpia. Korkea auton hankinnan vero kannustaa kuluttajaa pitämään autoa mahdollisimman vanhaksi. Vuoden 2008 verouudistuksessa kirjoitettiin nykymuotoisen autoveron kuolemantuomio: uusien autojen hiilidioksidipäästöjen laskiessa veropohja sulaa. Toisaalta autoveron korvaaminen noin vain jollain muulla tavoin ei myöskään ole vailla ongelmia, sillä autoverosta nykyisin saatava miljardin euron verotulo pitäisi korvata jotain toista autoilun veroa korottamalla. Yksi ratkaisu voisi olla se, että autoveroa ei poisteta kerralla, vaan sitä lasketaan, jolloin kysynnän lisääntyminen paikkaa osittain laskevaa autoveroprosenttia. Lisäksi vuosittaista veroa voitaisiin korottaa uusilta autoilta heti täysimääräisesti ja vanhemmilta vain vähän kerrallaan käyttäen siirtymäaikaa. Toinen vaihtoehto on siirtää verotuksen painopiste autoverosta polttoaineveroon, kuten moni ehdotti viime vuonna käydyn km-verokeskustelun yhteydessä. Tämäkään keino ei tosin ole täysin vailla ongelmia”, sanoi Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio puheenvuorossaan, joka kävi läpi autoilun verotuksen tulevaisuutta.

Lähde: ALD Automotive