Diesel
Dieselautojen suosion taustalla ovat hyvät ajo-ominaisuudet ja käyttötalous.
Dieselöljy on kevyttä polttoöljyä eli kaasuöljyä, jota käytetään dieselmoottorien polttoaineena.
Biodiesel on uusiutuvista luonnon raaka-aineista jalostettu dieseliä vastaava polttoaine. Biodiesel tehdään rasvapitoisista uusiutuvista raaka-aineista, josta metanolin avulla tulee metyyliesteriä.
- EU-lainsäädännössä biodieselillä tarkoitetaan FAME-tyyppisistä polttoainetta (FAME, Fatty Acid Methyl Ester).
- Dieselissä perinteisille esterityyppisille biokomponenteille sekoitusraja on tyypillisesti 7 tilavuusprosenttia.
- Happea sisältäviä FAME-komponentteja valmistetaan esimerkiksi rypsiöljystä.
Uusiutuva diesel koostuu pelkästään hiilivedyistä. Uusiutuva diesel tehdään rasvapitoisista uusiutuvista raaka-aineista vetykäsittelyn avulla, jolloin lopputuloksen on parafiininen hiilivety.
- Uusiutuvaa dieseliä voidaan yleensä käyttää sellaisenaan dieselmoottorin polttoaineena.
- Uusiutuvalla dieselillä (XTL = X-to-Liquid)) tarkoitetaan parafiinistä dieseliä, jota ei ole jalostettu raakaöljystä.
- XTL-dieselille on useita nimikkeitä, joissa valmistusprosessi ja raaka-aineet ovat erilaisia, muun muassa HVO-diesel, BTL-diesel ja GTL-diesel.
Dieselin suosion taustalla ovat hyvät ajo-ominaisuudet ja käyttötalous. Dieselmoottorin hyötysuhde on bensiiniautoissa käytettävää ottomoottoria parempi.
Suomessa noin kolmannes henkilöautoista on dieselkäyttöisiä. Diesel on paljon maantieajoa ajaville taloudellinen käyttövoima.
Dieseltekniikalla on ollut tärkeä merkitys hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä, sillä se kuluttaa bensiinimoottoria vähemmän energiaa ja sen hiilidioksidipäästöt ovat 15–20 prosenttia vastaavankokoista bensiiniautoa alemmat.
Dieselautojen ongelmana ovat olleet hiukkaspäästöt ja typen oksidipäästöt, joiden vähentämiseksi dieselautoissa edellytetään nykyisin hiukkassuodatinta ja pelkistävää katalysaattoria.
Polttoainemerkinnät
Dieselpolttoaineiden merkki on neliö, jossa B tarkoittaa dieselpolttoaineissa olevia sallittuja esterityyppisiä (FAME) biodieselkomponentteja ja sen jälkeen oleva luku biokomponentin suurinta sallittua sekoitusosuutta. Esimerkiksi B7 tarkoittaa dieselpolttoainetta, jossa voi olla sekoitettuna enintään 7 prosenttia esterityyppistä biodieseliä.
XTL tarkoittaa parafiinistä dieseliä, jota voidaan valmistaa myös uusiutuvista raaka-aineista.


Polttoainemerkintä löytyy uusien autojen polttoainetankkien luukuista. Samat merkinnät ovat käytössä myös polttoaineiden jakelupisteissä. Voit voi varmistaa merkintöjen avulla polttoaineen soveltuvuuden autoon ennen tankkausta.
Dieselauto ja verotus
Vuonna 2023 uuden dieselkäyttöisen henkilöauton hiilidioksidipäästöt (CO2) olivat keskimäärin 147 g/km.
Autoveroprosentti määräytyy auton käyttöönottovuoden ja hiilidioksidipäästön perusteella välillä 0 % – 50 %. Autovero maksetaan uudesta autosta hankinnan yhteydessä ja ulkomailta tuotavista käytetyistä autoista.
Ajoneuvovero on päiväkohtainen vero, joka koostuu perusverosta ja käyttövoimaverosta. Perusvero määräytyy tyyppihyväksynnässä määritetyn hiilidioksidipäästön perusteella. Dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä/vrk auton jokaiselta alkavalta 100 kilogrammalta.
Käyttövoimaverolla tasoitetaan eri tavoin verotettuja polttoaineita käyttävien henkilöautojen erisuuruisia käyttökustannuksia autoilijoille. Henkilöautojen käyttövoimaveron taso on yhteydessä liikennepolttoaineiden verotasoon.
Dieselin verotus koostuu valmisteverosta eli polttoaineverosta sekä arvonlisäverosta. Nestemäisten liikennepolttoaineiden polttoaineverotus perustuu tuotteen energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöihin. Polttoaineveron määrä on erilainen polttonesteiden eri komponenteille, joten kulutukseen myytävän valmiin tuotteen veromäärä riippuu siihen sisältyvien eri komponenttien osuuksista.