Siirry sisältöön

Koronapandemia hiljentää EU:n autoteollisuutta

Koronapandemian vaikutus näkyy selvästi myös Euroopan autoteollisuudessa. Tuotantoa on keskeytetty monissa autotehtaissa vähintään muutaman viikon jaksoissa. Tuotantokatkosten on ennakoitu jatkuvan ja pitenevän lähikuukausina.

Autoteollisuuden tuotannon vähentämistoimien on tähän mennessä arvioitu vähentäneen autojen kokonaistuotantoa EU:ssa noin 1,2 miljoonalla autolla. Lukuun on laskettu mukaan henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autot. EU:ssa valmistettiin vuonna 2018 noin 20 miljoonaa autoa, joten tuotantokatkokset ovat maaliskuun aikana leikanneet merkittävästi tuotantoa.

Työllisyyden näkökulmasta tuotantokatkokset ovat jo tähän mennessä heijastuneet EU:ssa noin 1,1 miljoonan autonvalmistuksessa työskentelevän arkeen. Autonvalmistuksessa työskentelee EU:ssa noin 2,6 miljoonaa henkilöä, joten koronapandemian vaikutus näkyy jo suuressa osassa autotuotannon ketjua. Euroopan autonvalmistajien yhdistyksen ACEA:n mukaan tuotantoa on vähennetty erityisesti Saksassa ja Espanjassa.

Heijastusvaikutukset koko yhteiskuntaan ovat huomattavasti tätä laajemmat, sillä autoteollisuus on osa laajempaa teollisuus- ja palveluklusteria. EU:ssa arviolta 6,1 prosenttia työpaikoista on liikenneklusterilla, johon kuuluu autojen valmistuksen, autokaupan, autojen huollon ja kunnossapidon ja varaosatoimintojen lisäksi kuljetussektori.

Lisätietoja

ACEAn katsaus koronapandemian vaikutuksista Euroopan autoteollisuuteen