Siirry sisältöön

Muista moottorin esilämmitys pakkasella

Kun pakkanen paukkuu, autosi moottori tarvitsee esilämmitystä. Nyt on korkea aika aloittaa.

Liioittelua ei tarvita: sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila.

 

Ulkoilman lämpötila

Suositeltava esilämmitysaika lämmitystyypeittäin

 

Sähköiset esilämmittimet

Polttoainetoiminen lämmitin

0…-5 °C

1/2–1 tuntia

10–15 minuuttia

-5…-10 °C

1–2 tuntia

15–20 minuuttia

alle -10 °C

2–3 tuntia

20–30 minuuttia

                    

Vältä hukkalämmitystä

Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Tuoreen VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esilämmityksestä ei nykyisissä autoissa ole juurikaan hyötyä yli 0 °C lämpötiloissa. Sisätilanlämmitintä ei käytännössä koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Eniten hyötyä sisätilan lämmityksestä on pienillä pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Vinkkejä:

 Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

Lähde: Motiva