Siirry sisältöön

Sää viilenee, aloita moottorin esilämmitys!

Talvi tekee tuloaan, joten auton esilämmitys kannattaa ottaa taas jo tavaksi. Liioittelua ei tarvita: sopivan esilämmitysajan ratkaisee ulkoilman lämpötila.

Vältä hukkalämmitystä

Liian pitkä lämmitys menee hukkaan. Tuoreen VTT:n tutkimuksen mukaan moottorin esilämmityksestä ei nykyisissä autoissa ole juurikaan hyötyä yli 0 °C lämpötiloissa. Sisätilanlämmitintä ei käytännössä koskaan kannata pitää päällä yli kahta tuntia. Eniten hyötyä sisätilan lämmityksestä on pienillä pakkasilla, jolloin kosteus tiivistyy ja jäätyy kovaksi kalvoksi auton laseihin.

Suositeltava esilammitysaika

Esilämmitetystä autosta tulee mahdollisimman vähän pakokaasuja omaan ja esimerkiksi päiväkodin pihaan. Myös liikenneturvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun liikkeelle lähdettäessä lasit ovat huurteettomia ja matkustamo lämmin. Esilämmitys säästää polttoainetta yleensä sitä enemmän, mitä vanhempi auto on, mutta sisätilanlämmittimen harkitsematon käyttö syö säästöjä.

Vinkkejä:


Kylmäkäytön vähentäminen kannattaa:

Lähde: Motiva