Tutkijalautakuntien vuosiraportti 2012; Turvalaitteiden käyttö olisi pelastanut kymmeniä tieliikenteessä kuolleita
Viime vuonna tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneiden määrä putosi ennätyksellisen alas. Tutkijalautakunnat tutkivat yhteensä 254 onnettomuutta. Moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli 226, vammautui vaikeasti 30 ja vammautui lievästi 98 henkilöä. Vammoitta säilyi 127 henkeä. Kevyen liikenteen onnettomuuksissa menehtyi 48 henkeä, joista 29 oli jalankulkijoita ja 19 polkupyöräilijää.
Tiedot käyvät ilmi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien viime vuoden vuosiraportista.
Sen mukaan tietoinen onnettomuuden aiheuttaminen ja sairauskohtaus olivat viime vuonna yhteensä joka kolmannen moottoriajoneuvolla tapahtuneen kuolinonnettomuuden taustalla. Osuus on poikkeuksellisen suuri. Tietoisesti aiheutetuissa onnettomuuksissa menehtyi kaikkiaan 41 henkeä (19 % onnettomuuksista) ja sairauskohtauksissa 31 henkeä (15 % onnettomuuksista).
Moottoriajoneuvojen kuolinonnettomuuksista 39 % oli nokkakolareita ja 34 % tieltä suistumisia. Risteyksissä onnettomuuksista tapahtui 7 %.
Kuolinonnettomuuden aiheuttajista rattijuoppoja oli aikaisempia vuosia vähemmän, yhteensä 38 kuljettajaa eli 18 prosenttia kaikista onnettomuuskuljettajista. Ylinopeutta onnettomuuden pääaiheuttajista ajoi joka kolmas.
Turvalaitteiden käyttö pelastaisi ihmishenkiä
Kuolinonnettomuuksissa osallisissa henkilö- ja pakettiautoissa olleista kuljettajista ja matkustajista 43 % ei käyttänyt turvavyötä onnettomuuden sattuessa. Osuus on tavanomaista suurempi. Näistä turvavyön käyttö olisi pelastanut eri todennäköisyyksillä joka viidennen eli 15 henkeä.
Vammautuneista turvavyö pelasti kuolemalta eri todennäköisyyksillä 8 henkeä ja vammat lievenivät 38:lla. Vammautuneista, jotka eivät käyttäneet turvavyötä, sen käyttö olisi estänyt tai lieventänyt vammoja lähes jokaisella, yhteensä 16 henkilöllä.
Lisäksi turvalaitteen käyttö olisi voinut pelastaa kuolemalta 6 kuorma-auton ja 3 mönkijän kuljettajaa. Yksi mopoilija olisi mahdollisesti pelastunut kuolemalta, jos kypärän kiinnityshihna olisi ollut kiinni. Myös aktiivisten turvalaitteiden vaikutus näkyy tutkijalautakuntien keräämissä tiedoissa:
”Vuonna 2012 ajonvakautuksella varustetuille autoille sattui vain 7 kuolemaan johtanutta suistumisonnettomuutta, mutta missään niistä ei voida puhua varsinaisesta ajoneuvon hallinnan menetyksestä. Pääosassa tapauksista auto kulki juuri kuljettajan haluamaan suuntaan. Parissa tapauksessa pito ei enää riittänyt aivan yhtä jyrkkään kaarrokseen kuin kuljettaja olisi halunnut, mistä seurasi tieltä suistuminen keula edellä,” kertoo vuosiraportin laatija yhteyspäällikkö Tapio Koisaari.
Kevyt liikenne
29 jalankulkijaonnettomuudesta 16 tapahtui hämärällä tai pimeällä. Niissä menehtyneistä jalankulkijoista, joiden heijastimen käyttö on tiedossa, heijastinta käytti vain joka viides. Heijastinta käyttämällä tutkijalautakuntien avion mukaan 2 henkeä oli pelastunut kuolemalta.
Onnettomuuksissa menehtyneistä 19 pyöräilijästä 6:lla oli kypärä käytössä. Kypärän käyttö olisi eri todennäköisyyksillä voinut pelastaa 4 ihmisen hengen.
Lähde: LVK