Uusien autojen turvatekniikka parantaa liikenneturvallisuutta
Uusien autojen turvallisuustekniikka on kehittynyt viime vuosina huimaa vauhtia ja kehitys jatkuu edelleen nopeana. Suomessa teknisen kehityksen aikaansaama liikenneturvallisuuden parantuminen näkyy kuitenkin pitkällä viiveellä hitaasti uudistuvan autokannan vuoksi.
Uudet automallit ovat edeltäjiään turvallisempia. Vaikean vammautumisen ja kuoleman ehkäisevä turvallisuuskehitys on ollut merkittävää.
Aalto-yliopiston vuonna 2010 tekemän tutkimuksen mukaan uusimpien automallien turvallisuus oli parantanut kymmenen vuotta vanhempiin automalleihin nähden jopa 50 prosenttia.
Tutkimus osoitti, että kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa uhrien lukumäärä yli 18-vuotiaissa autoissa oli yli viisinkertainen verrattuna 0-2-vuotiaisiin autoihin. Näin siitä huolimatta, että uusien autojen ajosuorite on vanhoja suurempi.
Uusissa autoissa on erilaisia aktiivisen ja passiivisen turvatekniikan varusteita, jotka sekä ehkäisevät onnettomuuteen joutumista että pienentävät sen seurauksia. Tällaisia turvavarusteita ovat esimerkiksi ajonvakausjärjestelmä (ESC), törmäysenergiaa sitovat rakenteet, turvatyynyt, ylinopeudesta huomauttava ilmoitin, aktiivinen vakionopeuden säädin, kaistavahti, kuljettajan vireystilan seuranta sekä alkolukko. ESC:n tehokkuudesta onnettomuuksien ehkäisyssä on tehty lukuisia selvityksiä. Sen on todettu vähentävän onnettomuuksiin joutumista parhaimmillaan yli 50 prosentilla.
”Uusi turvatekniikka selvästi edistää ajoneuvojen henkilöturvallisuutta. Sen vahvistavat myös EuroNCap-testien tulokset”, vahvistaa liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari Liikennevakuutuskeskuksesta. Hän muistuttaa, että liikenteessä ratkaisevinta on edelleenkin kuljettajan kunto ja hänen tekemät ratkaisut.
”Autoala on huolissaan autokannan uudistumisen ja turvavälineiden yleistymisen hitaudesta”, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio. ”Suomessa on EU-maiden toiseksi korkein autovero ja sen myötä yksi vanhimmista autokannoista. Korkea hankinnan vero toimii kuluttajalle kannustimena korjata ja pitää autoa mahdollisimman pitkään. Turvallisuussyistäkin hankinnan verotusta pitäisi laskea ja siirtyä käytön verotuksen suuntaan.”
Suomen henkilöautokanta on yksi Euroopan vanhimmista. Henkilöautot romutetaan Suomessa keskimäärin vasta 20,4 vuoden ikäisenä, EU:ssa n. 15-vuotiaina.
Suomen yleisimpien käytettyjen automallien turvallisuudesta on juuri valmistunut esite, joka löytyy Liikennevakuutuksen nettisivuilta www.lvk.fi.
Lisätietoja:
Liikennevakuutuskeskus, liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari puh. 050 306 9884
Autotuojat ry, Tero Kallio, toimitusjohtaja, puh. 040 729 4513
Autoalan Keskusliitto ry, Pekka Rissa, toimitusjohtaja, puh. 0500 417 300