Tiedotteita 2012

3.12.2012 15.04

100 000 ensirekisteröinnin raja ylittyi marraskuussa

Marraskuussa rekisteröitiin 7 710 uutta henkilöautoa, mikä on 14,9 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten. Vuoden alusta lukien henkilöautoja on ensirekisteröity 104 836 kappaletta ja viime vuoteen verrattuna rekisteröintimäärä on laskenut 12,1 prosenttia.

Henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat vähentyneet kuluvana vuonna kaikissa maakunnissa. Prosentuaalisesti eniten henkilöautokauppa on hiljentynyt Kymenlaaksossa (-15,6 %). Uudellamaalla henkilöautojen ensirekisteröinnit ovat vähentyneet 13,2 prosenttia. Viime vuoteen verrattuna henkilöautokauppa on sujunut parhaiten Kainuussa, missä rekisteröintimäärä on laskenut 5,3 prosenttia.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin marraskuussa 805 kappaletta eli 40,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuona vastaavana aikana. Tammi–marraskuussa on rekisteröity 10 735 uutta pakettiautoa, mikä on 15,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin marraskuussa 244 kappaletta, mikä on 20,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden marraskuussa.  Vuoden alusta lukien uusia kuorma-autoja on rekisteröity 3 050 kappaletta, mikä on 3,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Linja-autoja on ensirekisteröity kuluvana vuonna 445 kappaletta, mikä on 20,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana.

Liitteet: Ensirekisteröintitilastot 11/2012

Lisätiedot:
Autoalan Keskusliitto ry (AKL), toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300, www.akl.fi
Autotuojat ry (AT), toimitusjohtaja Tero Kallio, puh. 040 729 4513, www.autotuojat.fi