Liikenneturvallisuus
Tieliikenteen turvallisuus on Suomessa parantunut selvästi viime vuosikymmeninä. Vuonna 2023 liikenteessä kuolleita (198) ja loukkaantuneita (3 626) oli ennakkotiedon mukaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin (Tilastokeskus).
Liikenneturvallisuus paranee autokannan uusiutuessa
Autojen turvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosikymmenten aikana. Uudenlaiset aktiiviset ja passiiviset turvalaitteet ovat vähentäneet selvästi henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää. Suomi on linjannut liikennepoliittiseksi tavoitteekseen ns. nollavision, jonka mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua liikenteessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös ajoneuvokannan nuorentamista, jolloin uusi turvallisempi ajoneuvotekniikka yleistyisi Suomenkin autokannassa nykyistä nopeammin.
Viime vuosikymmeninä liikenneturvallisuutta ovat parantaneet muun muassa automaattiset turvavyön kiristimet, turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut, jotka alkoivat yleistyä jo 1990-luvulla. Autojen turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä (ESC), automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa absorboivat turvakorirakenteet, jarruassistentti ja jalankulkijoiden turvallisuutta parantava turvatyyny. Tulevina vuosina turvallisuuden on ennakoitu paranevan uusien sovellusten, kuten kaistavahtien, älykkäiden nopeudensäätimien, erilaisten tutkajärjestelmien ja älyliikenteen sovellusten avulla.
Ajoneuvojen turvallisuusominaisuudet kehittyvät
Myös kaista-avustin eli kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä (Lane Keeping Assistance LKA) on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Kaista-avustin ennaltaehkäisee kaistalta ajautumista kääntämällä ohjauspyörää, jos kuljettaja ei itse korjaa ajolinjaa. Laite toimii käyttämällä tuulilasissa olevaa kaistaviivoja lukevaa kameraa. Kaistanpitojärjestelmä ei toimi, jos kaistaviivat erottuvat huonosti. Kaista-avustin ei toimi myöskään alhaisilla nopeuksilla, jyrkissä kaarteissa tai käytettäessä vilkkua.
Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi
tulossa pakollisiksi varusteiksi älykäs nopeusavustin, alkolukkovalmius,
kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen
merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä. Kuorma- ja
linja-autoissa edellytetään erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden
havainnointia parantavaa kamera- ja sensoriteknologiaa.
Lainsäädännössä avataan tietä myös kokonaan uusille teknologioille uudistamalla muun muassa vetyautoille asetettuja turvallisuusvaatimuksia ja selkeyttämällä tulevaisuudessa yleistyvien autonomisten kuljettajaa avustavien teknologioiden lainsäädäntöä.
Tutustu ajoneuvojen turvalaitteiden käsitteisiin