› In English

Liikenneturvallisuus

Tieliikenteen turvallisuus on Suomessa parantunut selvästi viime vuosikymmeninä. Vuonna 2023 liikenteessä kuolleita (198) ja loukkaantuneita (3 626) oli ennakkotiedon mukaan vähemmän kuin koskaan aikaisemmin (Tilastokeskus).

Liikenneturvallisuus paranee autokannan uusiutuessa

Autojen turvallisuus on parantunut huomattavasti viime vuosikymmenten aikana. Uudenlaiset aktiiviset ja passiiviset turvalaitteet ovat vähentäneet selvästi henkilövahinkoihin johtaneiden onnettomuuksien määrää. Suomi on linjannut liikennepoliittiseksi tavoitteekseen ns. nollavision, jonka mukaan kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua liikenteessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös ajoneuvokannan nuorentamista, jolloin uusi turvallisempi ajoneuvotekniikka yleistyisi Suomenkin autokannassa nykyistä nopeammin.

Viime vuosikymmeninä liikenneturvallisuutta ovat parantaneet muun muassa automaattiset turvavyön kiristimet, turvatyynyt ja lukkiutumattomat jarrut, jotka alkoivat yleistyä jo 1990-luvulla. Autojen turvallisuutta ovat viime vuosina parantaneet erityisesti ajovakauden hallintajärjestelmä (ESC), automaattinen hätäjarrutus, törmäysenergiaa absorboivat turvakorirakenteet, jarruassistentti ja jalankulkijoiden turvallisuutta parantava turvatyyny. Tulevina vuosina turvallisuuden on ennakoitu paranevan uusien sovellusten, kuten kaistavahtien, älykkäiden nopeudensäätimien, erilaisten tutkajärjestelmien ja älyliikenteen sovellusten avulla.


Ajoneuvojen turvallisuusominaisuudet kehittyvät

EU:ssa hyväksyttiin vuonna 2019 turvallisuusasetuksen muutos, joka tuo uusiin autoihin tulevina vuosina monia uusia turvallisuutta parantavia laitteita.

Uudistus tuo automaattisen hätäjärrutusjärjestelmän pakolliseksi kaikkiin uusiin henkilö- ja pakettiautoihin heinäkuusta 2024 alkaen. Uusille kaksi- ja kolmiakselisille kuorma- ja linja-autoille hätäjarrutusjärjestelmä on ollut pakollinen jo marraskuusta 2015 alkaen. Hätäjarrutusjärjestelmän on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla. Henkilö- ja pakettiautojen automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät tulevat pakollisiksi kahdessa vaiheessa - ensimmäisessä vaiheessa edellytetään auton edessä olevia liikkuvia ajoneuvoja ja kiinteitä esteitä havaitsevaa järjestelmää ja toisessa vaiheessa auton edessä olevia jalankulkijoita ja pyöräilijöitä havaitsevaa järjestelmää.

Myös kaista-avustin eli kuljettajaa avustava kaistanpitojärjestelmä (Lane Keeping Assistance LKA) on tulossa pakolliseksi varusteeksi uusiin henkilö- ja pakettiautoihin. Kaista-avustin ennaltaehkäisee kaistalta ajautumista kääntämällä ohjauspyörää, jos kuljettaja ei itse korjaa ajolinjaa. Laite toimii käyttämällä tuulilasissa olevaa kaistaviivoja lukevaa kameraa. Kaistanpitojärjestelmä ei toimi, jos kaistaviivat erottuvat huonosti. Kaista-avustin ei toimi myöskään alhaisilla nopeuksilla, jyrkissä kaarteissa tai käytettäessä vilkkua.

Henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autoihin on lisäksi tulossa pakollisiksi varusteiksi älykäs nopeusavustin, alkolukkovalmius, kuljettajan vireystilaa tarkkaileva järjestelmä, peruutustutka, hätäjarrutuksen merkkivalo ja onnettomuustilanteiden tiedot tallettava järjestelmä. Kuorma- ja linja-autoissa edellytetään erityisesti jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden havainnointia parantavaa kamera- ja sensoriteknologiaa.

Lainsäädännössä avataan tietä myös kokonaan uusille teknologioille uudistamalla muun muassa vetyautoille asetettuja turvallisuusvaatimuksia ja selkeyttämällä tulevaisuudessa yleistyvien autonomisten kuljettajaa avustavien teknologioiden lainsäädäntöä.

Lisätietoja turvallisuusasetuksesta Autotuojat ja -teollisuus ry:n sivuilla
Tutustu ajoneuvojen turvalaitteiden käsitteisiin