EU:n rengasmerkinnät
Merkintää käytetään kaikissa 1.5.2021 jälkeen markkinoille saatetuissa uusissa henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-auton renkaissa. Merkintää ei kuitenkaan sovelleta nastarenkaisiin tai erilaisiin erikoisrenkaisiin kuten vararenkaisiin.
Henkilö- ja pakettiautojen renkaille on jo aiemmin sovellettu hieman suppeampaa rengasmerkintää. Renkaiden energiamerkintä muuttuu uudistuksessa viisiportaiseksi (A-E). Myös märkäpidon luokitus muuttuu viisiluokkaiseksi (A–E). Vierintämelutasoa koskeva desibelimerkintä täydentyy kirjaimiin perustuvalla luokituksella (A-C).
Energiankulutusta kuvaava polttoaineenkulutusluokka perustuu renkaan vierintävastukseen. Mitä sileämpi rengas on kuvioiltaan, sitä pienempi renkaan vierintävastus on. Märkäpito kuvaa renkaan jarrutusmatkaa märällä tienpinnalla, jossa puolestaan sileäkuvioisen renkaan pito on huono. Renkaiden ominaisuuksissa haetaankin kompromissia polttoainetalouden, märkäpidon ja talviominaisuuksien suhteen.
Märkäpidon rinnalle on kitkarenkaille tuotu myös lumi- ja jääpitoa kuvaavat merkinnät. Märkäpito ei talvirenkailla anna yksinomaan luotettavaa kuvaa renkaiden talviominaisuuksista. Lumipitomerkintä erottelee pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuvat talvirenkaat Keski-Euroopan vähälumisten olosuhteiden renkaista. Uusi jääpitomerkintä täydentää pohjoismaisissa olosuhteissa käytettävien kitkarenkaiden märkäpidon merkintää. Jääpitomerkintää käytetään ainoastaan henkilöautojen renkailla (C1).
Lumi- ja jääpidon mittaus perustuu YK:n Euroopan talouskomission E-sääntöön 117. Jääpidon mittaamiselle on valmisteilla uusi kansainvälinen standardi (ISO 19447), jonka käyttöön siirrytään kun standardi on hyväksytty.
Lisätietoja rengasmerkinnöistä on koottu Euroopan komission infosivuille. 1.5.2021 alkaen lisätietoja löytyy myös komission EPREL-tuotetietokantaan, johon rengasvalmistajat kokoavat kaikki merkinnät ja renkaiden laajemmat tuoteselosteet.