› In English

Auton kierrätys

Suomessa kierrätetään vuosittain 70 000 - 80 000 elinkaarensa päässä olevaa autoa. Autojen keskimääräinen romutusikä on 21 vuotta. Tarkempia kierrätettyjen autojen määrästä löydät tilastosivuiltamme.

Auton viimeinen omistaja on velvollinen toimittamaan elinkaaren päässä olevan autonsa kierrätettäväksi. Auton kierrätys on viimeiselle omistajalle maksutonta. Auto kierrätetään toimittamalla se Suomen Autokierrätyksen viralliseen vastaanottopisteeseen, josta auton omistaja saa romutustodistuksen. Romutustodistus takaa sen, että omistajan vastuut autosta päättyvät ­– näin esimerkiksi ajoneuvovero- ja vakuutusvelvoitteet päättyvät.

Autojen maahantuojat kustantavat kierrätyksen – omistajan velvollisuudeksi jää toimittaa auto vastaanottopisteeseen

Miten autot Suomessa kierrätetään?

Kierrätysjärjestelmän rungon muodostavat vastaanotto, rekisteristä poisto, esikäsittely ja murskaus. Vastaanottopisteessä auton asiapaperit sekä rekisteröinti- ja tunnistetiedot tarkastetaan. Vain auton omistajalla on oikeus romuttaa ajoneuvo. Rekisteristä poiston yhteydessä omistajalle annetaan romutustodistus. Tietojärjestelmästä lähtee tieto vakuutusyhtiölle vakuutuksen katkaisemista varten sekä Liikenteen Turvallisuusvirastoon Traficomiin verojen päättämistä varten. Kun auto on poistettu rekisteristä, se on siirtynyt kierrätysjärjestelmään, eikä sitä voi enää uudelleenrekisteröidä.

Virallisessa vastaanottopisteessä auto kierrätetään lain mukaisesti ympäristöstä huolehtien. Esikäsittelyssä romuautosta otetaan talteen polttoaine, moottori- ja voiteluöljyt ja muut nesteet, jotka käsitellään asianmukaisesti. Autosta poistetaan muun muassa renkaat, akku ja katalysaattori. Räjähdysvaaralliset osat kuten turvatyynyt poistetaan tai tehdään muulla tavoin vaarattomiksi. Lisäksi autosta otetaan talteen uudelleen käytettäväksi purkuosia, kuten esimerkiksi latureita, peilejä ja ovia.

Esikäsittelyn jälkeen auto toimitetaan murskauslaitokselle. Laitos murskaa auton muutaman sentin paloiksi, joista eri menetelmillä erotellaan magneettinen teräs ja muut metallit, jotka jatkojalostetaan metalliteollisuuden raaka-aineeksi. Keskivertoautosta saadaan talteen noin 740 kg terästä sekä muun muassa arvokkaita värimetalleja. Kevytjae, joka sisältää muun muassa auton tekstiilejä ja muoviosia, hyödynnetään pääosin energiantuotantoon.

Miten ajovoima-akku kierrätetään?

Sähkö- ja hybridiautoissa on ajovoima-akku, jonka elinkaari voi olla muuta autoa lyhyempi. Kun ajovoima-akku tulee elinkaarensa päähän, akun voi vaihdattaa merkkiliikkeessä, joka huolehtii vanhan akun asianmukaisesta kierrättämisestä. Vanhan romutettavaksi menevän auton ajovoima-akku kierrätetään normaalisti romutettavan auton mukana.

Autojen kierrätystä koskeva lainsäädäntö

EU:n romuajoneuvodirektiivi astui voimaan syyskuussa 2004. Direktiivi velvoittaa autojen valmistajat järjestämään autojen kierrätyksen lain vaatimalla tavalla. Se koskee henkilö-, paketti- ja erikoisautoja kuten asuntoautoja.

Suomen Autokierrätys Oy on vastaa tuottajayhteisönä valtuutettujen romuajoneuvojen ja ajovoima-akkujen vastaanottopisteiden verkoston toiminnasta. Auton renkaille ja lyijyakuille eli käynnistysakuille on omat erilliset tuottajavastuuorganisaationsa, jotka vastaavat renkaiden ja lyijyakkujen kierrättämisestä.

Lisätietoja

Lisätietoa kierrätyksestä ja virallisista vastaanottopisteistä löytyy Suomen Autokierrätyksen sivustolta.

Akkukierrätys PB Oy

Suomen Rengaskierrätys Oy


Lyhyesti

Miten toimia, kun on aika viedä autosi kierrätykseen