Tiedotteita 2012

11.9.2012 12.03

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio Vaikuttajien Autoiluakatemiassa: Autokannan nuortuminen avainasemassa liikenneturvallisuuden paranemisessa

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio toivoo autokannan nuortumista liikenneturvallisuuden kohentamiseksi.

Uusien autojen turvallisuustekniikka on kehittynyt viime vuosina huimaa vauhtia ja kehitys jatkuu edelleen nopeana. Suomessa teknisen kehityksen aikaansaama liikenneturvallisuuden parantuminen näkyy kuitenkin hitaasti iäkkään autokannan vuoksi, sillä. Suomen henkilöautokanta on yksi Euroopan vanhimmista. Henkilöautot romutetaan Suomessa keskimäärin vasta 20,4 vuoden ikäisenä.

”Nykyisellä, hieman yli 100 000 henkilöauton vuosimyynnillä autokantamme ei nuorene, vaan ikääntyy edelleen”, sanoi Kallio avauspuheessaan Vaikuttajien Autoiluakatemiassa tiistaina Premier Parkissa. Kallio muistutti samalla, että eräs tärkeimmistä syistä iäkkääseen autokantaan on korkea autovero. Autokannan nuortumista edesauttaisi autoilun verotuksen painopisteeen siirtäminen yhä enemmän auton hankinnasta sen käytön verotukseen.

Parhaillaan käynnissä olevassa Suomen Autokierrätyksen Kierrätysarvoa -kampanjassa jaetaan vanhan auton romuttajille etuseteleitä uuden tai uudemman auton ostoon. Kallio toivoo, että monien muiden Euroopan maiden tapaan myös Suomen valtio voisi lähteä mukaan vastaavanlaiseen romutuskampanjaan.

Lisätiedot:
Autotuojat ry, toimitusjohtaja Tero Kallio, puh. 040 729 4513