Tiedotteita 2012

1.2.2012 8.20

Ensisrekisteröinnit maltillisessa kasvussa

Tammikuussa rekisteröitiin 14 263 uutta henkilöautoa, mikä on 3,4 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Autoala odotti kuitenkin kaupan kasvavan tilapäisesti toteutunutta enemmän 1.4.2012 voimaantulevan autoveron korotuksen vuoksi.

Autovero nousee huhtikuun alussa niillä autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ylittävät 110 g/km.  Vastaavasti alle 110 g/km päästävien autojen autovero laskee, mutta tällaisten autojen osuus tarjolla olevista autoista on tällä hetkellä vain noin viisi prosenttia. Keskihintaisen ja keskipäästöisen auton autovero nousee vajaa tuhat euroa.

Autoveron korotuksen ja taantuman vaikutuksesta johtuen autoala ennustaa, että henkilöautojen myyntimäärä vähenee kuluvana vuonna 110 000 kappaleeseen, mikä tarkoittaa 16 000 auton vähennystä viime vuoteen verrattuna.

Henkilöautokaupan tavoin myös kuljetuskaluston kauppa kasvoi maltillisesti tammikuussa. Pakettiautoja ensirekisteröitiin tammikuussa 1 263 kappaletta, mikä on 4,8 prosenttia enemmän kuin viime vuoden tammikuussa.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin tammikuussa 317 kappaletta ja kasvua vuodentakaiseen kirjattiin 5,7 prosenttia. Uusista kuorma-autoista 77,3 prosenttia oli raskaita, yli 16-tonnisia.

Linja-autoja ensirekisteröitiin tammikuussa 21 kappaletta.

Liitteet          Ensirekisteröintitilastot 1/2012

Autoalan Keskusliitto ry (AKL), toimitusjohtaja Pekka Rissa, gsm 0500 417 300