Tiedotteita 2012

31.8.2012 11.51

Kierrätyskampanja alkaa – jaossa arvoseteleitä uudemman auton ostoon

Suomen Autokierrätyksen Kierrätysarvoa -kampanja starttaa 1.9.2012. Kampanjan tavoitteena on vauhdittaa romuautojen asianmukaista kierrätystä ja autokannan uusiutumista.

Kampanjan aikana 1.9.–30.11.2012 Suomen Autokierrätyksen viralliseen kierrätysjärjestelmään luovutetuista autoista myönnetään arvoseteli. Arvoseteli on rahanarvoista valuuttaa kaikissa uusia autoja myyvissä autoliikkeissä. Uuden auton ostossa setelin arvo on 500 euroa ja käytetyn auton ostossa 200 euroa. Käytetyn auton kaupassa ostettavan auton ilmoitetun hinnan tulee olla vähintään 4000 euroa. Arvosetelit ovat voimassa 31.12.2012 saakka.

Suomen Autokierrätyksen Facebook-sivuilla jokainen saa kertoa muistojaan omista rakkaista jo manan maille menneistä autoistaan. Facebookista löytyy myös kampanjainfoa sekä mielenkiintoista asiaa auton kierrätyksestä. Kampanjainfo löytyy myös Suomen Autokierrätyksen kotisivuilta www.suomenautokierratys.fi/kierratysarvoa. .

Romuautoista noin kolmannes romutetaan lainvastaisesti

Henkilö- ja pakettiauton saa pois rekisteristä ainoastaan romutustodistuksella, jonka saa Suomen Autokierrätyksen ylläpitämästä vastaanottoverkostosta. Mikäli auto romutetaan laittomasti muita kanavia pitkin, auto jää pahimmassa tapauksessa ikuisesti rekisteriin eikä viimeisen omistajan vastuu autosta lopu koskaan.

Vuonna 2011 Suomessa kirjoitettiin 64 851 romutustodistusta. Vuosittain kuitenkin lähes 100 000 autoa tulee tiensä päähän, joten kolmannes autoista jää edelleen teille tietymättömille. Valtaosa näistä autoista, jotka eivät päädy viralliseen kierrätysjärjestelmään, poistetaan liikennekäytöstä. Tämä vuoksi liikennekäytöstä poistettujen, mutta kuitenkin ajoneuvorekisterissä olevien autojen määrä kasvaa jatkuvasti.

Kesäkuun lopussa Suomessa oli lähes 500 000 liikennekäytöstä poistettua autoa ja niistä henkilöautoja reilut 400 000 kappaletta. ”Nämä ns. ”kuolleet sielut” vääristävät rekisterissä olevien autojen kokonaismäärää, sillä todellisuudessa arviolta lähes 50 prosenttia näistä autoista on jo romutettu tai viety ulkomaille”, sanoo Arto Silvennoinen.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Arto Silvennoinen, Suomen Autokierrätys Oy, puh. 0207 928 852