Tiedotteita 2012

1.11.2012 14.08

Lokakuussa rekisteröitiin 8 182 uutta henkilöautoa – laskua viime vuoteen 18,7 prosenttia

Lokakuussa rekisteröitiin 8 182 uutta henkilöautoa, mikä on 18,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden lokakuussa. Vuoden alusta lukien henkilöautoja on ensirekisteröity 97 115 kappaletta ja laskua viime vuoteen verrattuna on kirjattu 11,9 prosenttia.

Myös pakettiautokauppa on sujunut viime vuotta heikommin. Lokakuussa uusien pakettiautojen ensirekisteröintimäärä laski 28,2 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna kun rekisteröintejä kirjattiin 862 kappaletta. Tammi–lokakuussa uusia pakettiautoja on rekisteröity 9 929 kappaletta, mikä on 12,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna vastavana aikana.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin lokakuussa 330 kappaletta, mikä on 0,6 prosenttia enemmän kuin viime vuonna. Kuluvana vuonna kuorma-autoja on ensirekisteröity 2 806 kappaletta, mikä tarkoittaa 1,6 prosentin laskua viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Uusia linja-autoja on rekisteröity tänä vuonna 417 kappaletta ja niiden kauppa on kasvanut 17,8 prosenttia.

Autoalan Tiedotuskeskuksen verkkosivut ovat uudistuneet

Autoalan Tiedotuskeskuksen (AuT) nettisivut ovat uudistuneet. Sivut löytyvät tutusta osoitteesta www.aut.fi  - käy tutustumassa!

Ajankohtaista -osiosta löydät tiedotteet, alan uutiset, kotimaisia ja ulkomaisia tapahtumia sekä julkaisut, joista löytyy mm. seminaariesityksiä, Autoalan Faktat –kalvosarjat sekä Tieliikenteen kustannusarviot. Myös laaja linkkilista löytyy ajankohtaista-osiosta.

Tilastoista löydät mm. viimeisimmät saatavissa olevat ensirekisteröinti-, autokanta- ja toimialatilastot sekä auton hintaindeksit ja kansainväliset tilastot. Kaikki tilastot löytyvät myös englanniksi ja ne on entistä helpompi ladata excel-tiedostoksi omaan käyttöön.

Ympäristö –osiosta löydät tietoa tieliikenteen päästöistä, ilmastonmuutoksesta sekä auton kierrätyksestä ja tieliikenne-osiossa kerrotaan autoilun verotuksesta, polttoaineista ja liikenneturvallisuudesta.

Autoala Suomessa puolestaan valottaa autokaupan tilannetta, alan koulutusta ja työelämää.

Lokakuun ensirekisteröintitilastot

Lisätiedot: