Tiedotteita 2012
Puheenjohtaja Pekka Helander AKL:n Autokauppiaspäivillä - Epävarmuus autokauppiaiden suurin huolenaihe
Autoalan Keskusliitto ry:n (AKL) 42. Autokauppiaspäivät pidettiin tänään Kalastajatorpalla Helsingissä. Tilaisuudessa julkistetun AKL:n suhdannebarometrin mukaan talouden epävarmuus näkyy myös autoalalla.
Suhdannebarometrin mukaan kuluvana vuonna myydään 110 000 uutta henkilöautoa. Tämä tukee syksyllä tehtyä autoalan virallista myyntiennustetta, joka on samansuuruinen.
Suurimpina uhkina autokauppiaat pitävät edelleen kuluttajien epävarmuutta ja liian suuria alennuksia. Myös suuret vaihtoautovarastot huolettavat AKL:n jäsenyritysten johtoa. Vaikka vaihtoautovarastojen kiertonopeus on kasvanut 51 vuorokauteen, yli puolet autokauppiaista uskoo, että vaihtoautojen hinnat pysyvät ennallaan. Myös varaston kiertonopeuden odotetaan paranevan kevättä kohden.
Autokauppiaasi löytyy Facebookista
Autoala on vähitellen löytänyt tiensä sosiaaliseen mediaan. Autoalan Keskusliiton teettämän kyselyn mukaan neljännes vastanneista jäsenyrityksistä hyödyntää jo sosiaalista mediaa markkinoinnissaan.
Ylivoimaisesti eniten autoliikkeet käyttävät yhteisöpalveluista Facebookia. Myös Youtubea, LinkedIn’iä ja keskustelupalstoja käytetään jonkin verran. Pääasiallisesti autoliikkeet käyttävät sosiaalisen median kanavia markkinointiin ja tiedottamiseen. Varsinkin pienille yrityksille sosiaalinen media on erittäin kustannustehokas kanava.
Lisätiedot:
Autoalan
Keskusliitto ry (AKL)
hallituksen
puheenjohtaja Pekka
Helander, puh. 040 306 6290
toimitusjohtaja
Pekka Rissa 0500 417 300