Tiedotteita 2012

28.12.2012 8.53

Tienkäyttömaksut eivät saa lisätä autoilijan verotaakkaa

Hallitusohjelman mukaisesti autoilun verotuksen painopistettä tulisi siirtää auton hankinnasta eli autoverosta auton käyttöön eli vuosittaiseen ajoneuvoveron perusveroon. Toistaiseksi tällä vaalikaudella tehdyt päätökset ovat johtaneet päinvastaiseen suuntaan. Harjoitetun politiikan tulokset ovat olleet negatiivisia sekä valtiontalouden, liikenteen päästöjen, liikenneturvallisuuden että autokaupan näkökulmasta.

Liikenneministeriön asettama ja Jorma Ollilan johtama työryhmä pohtii parhaillaan liikenteen maksujen ja verotuksen uudistamista. Jos käyttöön otetaan veroluonteiset tienkäyttömaksut, tulee niiden korvata osittain tai kokonaan nykyisiä liikenteen veroja. Tällä hetkellä liikenteestä kerätään veroja n. 7 miljardia euroa vuodessa, josta teiden hyväksi palautuu vain noin kymmenen prosenttia.

Hallituksen tulisi toimia voimakkaasti verotuksen oikeudenmukaisuuden edistämiseksi ja autokannan uudistamiseksi. Ratkaistavaksi tulevat myös siirtymäajan järjestelyt mikäli verotusta päätetään muuttaa. Oiva tapa olisi siirtää jo nyt hiljalleen autoilun verotuksen painopiste autoverosta ajoneuvoveron perusveroon. Tämä voidaan toteuttaa tarvittaessa muuttamatta nykyistä autoveron rakennetta ja siten, ettei valtion verotulotuotto kärsisi. Samalla verotulojen ennakoinnista ja budjetoinnista tulisi helpompaa, kun verotulot perustuisivat autokantaan eivätkä markkinaheilahteluista kärsivään uusien autojen kauppaan.

Suomen autokanta on läntisen Euroopan vanhinta. Nykyinen verotus ohjaa kuluttajaa käyttämään ja korjaamaan autoa mahdollisimman pitkään. Tämä ei edistä asetettujen päästötavoitteiden saavuttamista. Autojen romutusikä Suomessa on yli 20 vuotta. Suomen autokanta nuorentuu ja sitä kautta myös päästöt vähenevät ja liikenneturvallisuus paranee, jos autoilun verotusta muutetaan auton käytöstä maksamisen suuntaan.

Ennen kuin satelliittipaikannukseen perustuva tienkäyttömaksu on arkipäivää, osuu matkalle vielä monta mutkaa, joista lainsäätäjän on selvittävä. Autoala kuitenkin kannattaa asian selvittämistä.

Lisätiedot:
Autotuojat ry (AT), toimitusjohtaja Tero Kallio, puh. 040 729 4513, www.autotuojat.fi
Autoalan Keskusliitto ry (AKL), toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300, www.akl.fi