› In English
Ajankohtaista

Tiedotteita 2013

28.5.2013 13.25

Kuljettajat avainasemassa onnettomuuksien ehkäisyssä

Viime viikkoina mediassa on kerrottu maanteillä tapahtuneista vakavista tieliikenneonnettomuuksista. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi korostaa kuljettajien oman käytöksen vaikutusta liikenneturvallisuuteen.

”Liikenneturvallisuus on monen tekijän summa, mutta jokainen voi omalla liikennekäyttäytymisellään vaikuttaa turvallisuuteen”, muistuttaa johtava asiantuntija Inkeri Parkkari: ”Pidä ajatukset ajamisessa, käytä aina turvavyötä ja muista, että liikenne on yhteispeliä.”

Lapset turvaistuimiin, turvavyöt kiinni ja virkeänä rattiin – itsestään selvääkö?

Turvavyön käyttäminen on helpoin ja halvin keino alentaa matkustajien vammautumis- ja kuolemanriskiä liikenteessä. Turvavyötä tulee käyttää autossa kaikissa tilanteissa matkan pituudesta ja ajankohdasta riippumatta. Myöskään lasten turvalaitteiden käyttöä ei missään tilanteessa saa laiminlyödä. ”Valitettavan usein näkee, että lapsia kuljetetaan ilman iänmukaisia turvalaitteita”, huomauttaa Parkkari.

Myös kuljettajan vireystason lasku vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Kuljettajan huomion tulee aina olla liikenteessä ja ajamisessa, ei radion säätämisessä, matkapuhelimeen puhumisessa tai kanssamatkustajissa. Esimerkiksi jos lapsi itkee takapenkillä tutin pudottua, tulee auto pysäyttää, eikä kurotella tuttia ajon aikana. Oman tarkkaavaisuuden kiinnittäminen muualle kuin ajamiseen on yksi kohtaamisonnettomuuksien taustalla vaikuttavista riskeistä.

”Koskaan ei voi painottaa liikaa oikean tilannenopeuden merkitystä”, toteaa erityisasiantuntija Anders Granfelt. ”Saatu hyöty ajonopeuden nostosta on säästettyyn aikaan nähden pieni. Esimerkiksi nopeuden lasku satasesta kahdeksaankymppiin ei tuo montaakaan minuuttia lisää matka-aikaan, mutta nopeuden laskun tuoma turvallisuushyöty on merkittävä. Jatkuva ohittelu ei myöskään juuri säästä aikaa matkanteossa. Lisäksi turha ohittelu voi aiheuttaa vaaratilanteita.”

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tietojen mukaan vuonna 2011 ylinopeutta ajoi joka neljäs kuolemaan johtaneessa onnettomuudessa mukana ollut kuljettaja – oli hän onnettomuuden aiheuttajana tai muuna osallisena.

Lähde: Trafi


Palaa otsikoihin