Tiedotteita 2013
SKAL Kuljetusbarometri 3/2013: Kuljetusten kysyntä laahaa, kuorma-autokauppa vilkastunut
Tuoreen SKAL Kuljetusbarometrin mukaan kuljetusten kysyntä kesällä oli kevään arvioita hiljaisempaa. Kuljetuskaluston mitta- ja massapäätökset piristivät uusien kuorma-autojen kauppaa. Tarve kokonaiskustannusten alentamiseen on edelleen kova. Kuljetusalalla työllistytään etupäässä verkostojen kautta.Kuljetusmäärien toteuma oli synkkä verrattuna kesäkuisiin ennusteisiin. Kuljetusmäärät olivat pudonneet runsaalla kolmanneksella (38 %) ja nousseet kuudenneksella (14 %) vastaajista. Noin kolmannes ennusti kysynnän hiljenevän syksyllä. Myös ajettuja kilometrejä kertyi ennustettua vähemmän. Ajosuorite laski kolmanneksella. Kuljetusten kysynnän laskun taustalla vaikuttavat rakentamisen ja teollisuuden suhdanteet.
Liikevaihdon nousua tapahtui yhdellä neljästä yrityksestä ja laskua kahdella viidestä. Liikevaihtoaan kasvattaneita oli hieman keväistä vähemmän (26 % vs. 28 %). Liikevaihdon kasvua loppuvuonna ennusti neljännes yrittäjistä, laskua kolmannes. Optimistisimmat yrittäjät löytyivät Pohjanmaalta. Myös hämäläisillä sekä länsi- ja itäsuomalaisilla yrittäjillä oli valoisia näkymiä, mutta heistäkin useampi piti liikevaihdon laskua todennäköisempänä kuin nousua. Kannattavuus oli heikentynyt kahdella kolmesta yrityksestä.
Kaluston uusiminen käynnistyi heinäkuussa
Alkukesän SKAL Kuljetusbarometrin mukaan noin viidennes yrityksistä oli uusimassa kuljetuskalustoaan kesän aikana. Kesäkuussa julkaistu tieto lokakuussa voimaan astuvasta kuljetuskaluston mitta- ja massa-asetuksesta piristikin kuorma-autokauppaa. Autotuojien mukaan uusien kuorma-autojen tilaukset moninkertaistuivat edellisvuodesta heinäkuussa. Taustalla vaikuttaa myös vuoden vaihteessa uusissa kuorma-autoissa vaadittava Euro 6 -standardin moottori.
Kalustokaupan vilkastuminen on
havaittavissa tuoreessa barometrissa. Kaluston uusijoita oli nyt neljännes
vastaajista. Uusia mittoja ja massoja hyödynnettiin kalustoinvestoinneilla innokkaimmin
Hämeessä, Itä- ja Länsi-Suomessa sekä Pohjanmaalla. Alueellinen painotus oli
linjassa liikevaihto-odotusten kanssa. Niin uusien yhdistelmien hankinnat kuin
nykyisen kaluston optimointikin kohdistuivat erityisesti 68-tonnisiin.
Lähde: SKAL