Tiedotteita 2014
Autoala paheksuu valtiovarainministeriön ja hallituksen poukkoilevaa valmistelua romutuspalkkiossa
Romutuspalkkiokokeilussa kuluttajalle olisi maksettu 1 500 euron ylimääräinen alennus uuden auton hankinnan yhteydessä, mikäli tämä tuo samalla kierrätykseen vanhan autonsa. Kesän aikana liikenne- ja viestintäministeriö valmisteli asiaa koskevan hallituksen esityksen. Kokeilun tavoitteena olisi ollut uudistaa autokantaa, vähentää liikenteen päästöjä ja parantaa liikenneturvallisuutta. Kesällä valtiovarainministeriö asettui kuitenkin yllättäen vastustamaan jo kerran vihreän valon saanutta hanketta. Lopulta romutuspalkkiokokeilu haudattiin eilen hallituksen budjettiriihessä."Romutuspalkkiokokeilu olisi poikinut valtiolle n. 25-30 miljoonaa euroa verotuloja auto- ja arvonlisäveroina. Se olisi vaatinut vastaavasti vain viiden miljoonan euron rahoituksen. On hyvin erikoista, että aikoina, jolloin valtio ottaa vuosittain miljardeja velkaa, se ylenkatsoo mahdollisuuden kerätä parikymmentä miljoonaa lisätuloja", Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ja Autoalan Keskusliitto ry:n toimitusjohtaja Pekka Rissa sanovat.
Hallituksen toteuttamat toimenpiteet ovat hallitusohjelman vastaisia
Hallitusohjelmassa linjataan, että "autokannan uudistumista nopeutetaan tieliikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi." Mitä viimeisen kolmen vuoden aikana onkaan tehty: kolme polttoaineveron korotusta, kaksi vuosittaisen ajoneuvoveron korotusta ja kaikin puolin pieleen mennyt autoveron korotus.
Toteutetuilla toimenpiteillä ajaudutaan yhä kauemmaksi hallitusohjelman tavoitteesta. Autokantamme vanhenee, asetettuja päästötavoitteita ei saavuteta, verotulot laahaavat ja liikenneturvallisuus ei parane toivottuun tahtiin.
Pysyvän lääkkeen kuvattuihin ongelmiin tuo vain autoilun verotuksen remontti”, sanovat Kallio ja Rissa. Romutuspalkkiokokeilu olisi tarjonnut tilapäisen, mutta nopean avun autokantamme ikää koskeviin haasteisiin.
Suomessa henkilöautot kierrätetään keskimäärin 20,3- vuotiaina, EU:ssa 15 vuoden iässä.
Autoala työllistää Suomessa suoraan noin 40 000 henkilöä. Välillisesti autoalan työpaikkojen määrä nousee lähes 100 000:een. Autoala on lähes 20 miljardin liikevaihdolla mitattuna maamme suurin kaupanala. Viime vuosina alan kannattavuus on heikentynyt rajusti.
Lisätiedot:
Autotuojat ry, toimitusjohtaja Tero Kallio, puh. 040 729 4513
Autoalan Keskusliitto ry, toimitusjohtaja Pekka Rissa, puh. 0500 417 300