24.11.2016 14.52

Hallituksen sähköautokannustin lisäisi toteutuessaan vähäpäästöisten autojen kysyntää

Hallitus esitti tänään julkaistussa Energia- ja ilmastostrategiassaan yhteensä 100 miljoonan euron kannustimia erittäin vähäpäästöisille autoille, kuten sähkö- ja biokaasuautoille. Autoala pitää avausta merkittävänä. Mikäli kannustimet toteutuisivat esitetyssä laajuudessa, voisi autokantamme sähköistyminen saada sysäyksen, joka tarvitaan vaihtoehtoisten polttoaineiden edistämistyöryhmän asettaman kunnianhimoisen 250 000 sähköauton kannan saavuttamiseen vuoteen 2030 mennessä.

Energia- ja ilmastostrategia ei kuitenkaan ole sama kuin valmis lainsäädäntö. Toistaiseksi työ- ja elinkeinoministeriön valmistelema strategia on vasta kannatettava linjaus. Jää nähtäväksi saako hallitus ”kaivettua” nyt linjatut 25 miljoonaa euroa neljälle peräkkäiselle vuodelle kehykseensä.

Autoveroon ei ehdoteta muutoksia

Jo puolitoista vuotta sitten hallitusohjelmaneuvotteluissa sovittiin autoveron alentamisesta pieninä portaina vuosina 2016–2019. Energia- ja ilmastostrategian yhteydessä ei esitetä autoveroon uutta alennusta. Autoverotuoton ennakoidaan supistuvan vuosien 2021 ja 2030 välisenä aikana 540 miljoonalla eurolla, sillä verotuotot vähenevät vähäpäästöisten autojen yleistymisen myötä. Hallituksen jo aiemmin päättämä autoveron alennus kohdistuu eniten juuri vähäpäästöisiin autoihin – vuonna 2019 täyssähköauton autovero on enää 2,7 % vuoden 2015 viiden prosentin sijaan.

Autojen uudet vaihtoehtoiset voimanlähteet ja etenkin sähköautojen akut ovat vielä pitkään kalliita ja näin ollen niiden hankintahinta on merkittävästi vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi. Täyssähköautojen keskihinta on vielä yli kaksinkertainen vastaavan polttomoottorikäyttöisen automallin hintaan nähden. Keskikokoisen pistokehybridisähköauton hinta on noin 1,5-kertainen vastaavaan polttomoottoriautoon verrattuna. Tämän vuoksi hallituksen tekemä linjaus 100 miljoonan euron ehdollisesta kannustimesta on tarpeellinen – suorastaan välttämätön – päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta. Tärkeää myös on, että kannustimia ei suunnata vain verrattain pienen tarjonnan täyssähköautoihin, vaan myös ladattaville hybridisähköautoille ja toisen sukupolven biopolttoaineita hyödyntäville polttomoottoriautoille. Päästötavoitteiden saavuttamiseen tarvitaan kaikkia uusiutuvia polttoainevaihtoehtoja.

Lisätiedot:
Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat ry, p. 040 729 4513