1.8.2016 12.06

Heinäkuussa rekisteröitiin 8 340 uutta henkilöautoa

Heinäkuussa rekisteröitiin 8 340 uutta henkilöautoa, mikä on 4,4 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Viime vuoden heinäkuussa ensirekisteröintien määrää nosti silloin alkanut puolen vuoden romutuspalkkiokokeilu, joten samaan ei tänä vuonna päästy. Tammi–heinäkuussa on ensirekisteröity 73 805 uutta henkilöautoa, mikä on 12,1 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana.

Katumaasturien suosio on alkuvuoden aikana jatkanut kasvuaan. Tammi-kesäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 21,5 prosenttia oli katumaastureita, kun niiden osuus vuoden 2015 rekisteröinneistä oli 20,0 prosenttia ja vuoden 2014 18,7 prosenttia. Myös C-segmentin autojen osuus on kasvanut noin prosenttiyksikön verran. A- ja B-segmentin osuus on hieman vähentynyt viime vuodesta. Vuonna 2015 A- ja B-segmentin autoja myytiin selvästi tavallista enemmän, sillä viime vuonna toteutettu romutuspalkkiokokeilu kannusti hankkimaan eniten pienikokoisia henkilöautoja.

Automaattivaihteet ovat uusissa autoissa yhä yleisempiä. Yli puolessa uusista autoista on automaattivaihteisto tai portaaton vaihteisto. Manuaalivaihteisten henkilöautojen osuus on vähentynyt tammi-kesäkuussa 44 prosenttiin, kun se vielä vuonna 2010 oli 65 prosenttia.

Uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet noin 122 grammaan/km, kun viime vuoden keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli 124 g/km. Päästöjen vähenemä on samaa suuruusluokkaa kuin edellisinä vuosina. Ero käytettynä maahantuotujen autojen hiilidioksidipäästöihin on suuri, sillä niiden keskimääräiset päästöt ovat kuluvana vuonna olleet 188 g/km.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 778 kappaletta, mikä on 4,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Vuoden alusta lukien uusia pakettiautoja on rekisteröity 7 464 ja viime vuoden tammi–heinäkuuhun verrattuna rekisteröintimäärä on kasvanut 13,5 prosenttia.

Uusia kuorma-autoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 267 kappaletta, mikä on 30,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Tammi–heinäkuussa kuorma-autoja on ensirekisteröity 1 947 ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on 24,4 prosenttia suurempi.

Linja-autoja rekisteröitiin heinäkuussa 48 kappaletta. Vuoden alusta lukien linja-autoja on ensirekisteröity yhteensä 231. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on vähentynyt 9,8 prosenttia.

Heinäkuun ensirekisteröintititilastot löytyvät täältä.

Ensirekisteröintien segmenttitilastot löytyvät täältä.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0500 417 300