Tiedotteita 2016

1.4.2016 12.53

Maaliskuussa rekisteröitiin 11 637 henkilöautoa

Tammi-maaliskuussa on rekisteröity 33 093 uutta henkilöautoa, mikä on 12,7 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Maaliskuussa henkilöautoja ensirekisteröitiin 11 637, mikä on 4,9 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Autokauppa on ollut alkuvuodesta kasvussa. Autokaupan piristyminen alkoi romutuspalkkiokampanjan vauhdittamana. Kasvu on jatkunut myös kuluvana vuonna autoveron alennuksen seurauksena. Romutuspalkkiolla ostettujen autojen osuus ensirekisteröinneistä oli suurimmillaan viime vuoden loka-marraskuussa ja tämän vuoden tammikuussa.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin tammi-maaliskuussa 3 231 kappaletta, mikä on 9,7 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 1 097 pakettiautoa, mikä 2,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden maaliskuussa.

Kuorma-autoja on ensirekisteröity tammi-maaliskuussa 788, mikä on 33,6 prosenttia enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Maaliskuussa ensirekisteröitiin 253 kuorma-autoa ja viime vuoden maaliskuuhun verrattuna määrä kasvoi 25,2 prosenttia.

Uusia linja-autoja on rekisteröity tammi–maaliskuussa 82, viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna rekisteröintimäärä on 18 prosenttia alhaisempi.

Pienehköjen autojen ja katumaasturien suosio kasvussa

Uusien autojen ensirekisteröinneissä B-segmentin osuus on kasvanut viime vuosina selvästi. Vuonna 2015 B-segmentin osuus ensirekisteröidyistä autoista kasvoi 19 prosenttiin, kun vielä vuosina 2010–2011 osuus oli noin 13 prosenttia. Tammi-maaliskuussa rekisteröityjen autojen suosituimpien 30 henkilöautomallin joukosta B-segmentin autojen osuus oli noin 17 prosenttia, kun viime vuonna vastaava osuus oli 15 prosenttia ja vuonna 2014 osuus jäi 12 prosenttiin.

Katumaasturien osuus ensirekisteröinneistä on kasvanut vuoden 2011 noin 15 prosentista lähes viidennekseen vuoteen 2015 mennessä. Katumaasturien osuuden kasvu selittyy lähes yksinomaan pienten katumaasturien kysynnän kasvulla.

Pienten autojen suosion kasvu näkyy myös hiilidioksidipäästöjen kehityksessä. Ensirekisteröityjen henkilöautojen hiilidioksidipäästöt olivat vuonna 2015 keskimäärin 123,6 g/km eli noin 4 prosenttia alemmat kuin vuonna 2014.

Hybridiautojen kysyntä kasvaa ja mallivalikoima laajenee

Vuonna 2015 Suomessa ensirekisteröintiin noin 2 800 perinteistä hybridiautoa ja noin 660 sähköautoa, joista hieman yli 400 oli ladattavia hybridiautoja. Sähköautoja rekisteröitiin noin 50 prosenttia ja hybridiautoja lähes 60 prosenttia enemmän kuin vuonna 2014. Sähkö- ja hybridiautojen suosion ennakoidaan jatkavan kasvuaan, sillä markkinoille on kuluvana vuonna tulossa paljon uusia vähäpäästöisiä automalleja.

Maaliskuun ensirekisteröintitilastot

Käyttövoimatilastot