3.10.2016 11.30

Syyskuussa ensirekisteröitiin 9 644 uutta henkilöautoa

Syyskuussa ensirekisteröitiin 9 644 henkilöautoa, mikä on 13,3 prosenttia enemmän kuin viime vuoden syyskuussa. Vuoden alusta lukien uusia henkilöautoja on rekisteröity 92 656 kappaletta, joka on 12 prosenttia enemmän kuin viime vuoden vastaava luku.

Pakettiautoja ensirekisteröitiin syyskuussa 1 169 kappaletta ja viime vuoden syyskuuhun verrattuna kasvua kirjattiin 22,2 prosenttia. Tammi – syyskuussa uusia pakettiautoja on rekisteröity 9 946 kappaletta, mikä on 17,2 prosenttia enemmän kuin viime vuona vastaavana aikana.

Kuorma-autoja rekisteröitiin syyskuussa 276 kappaletta ja viime vuoden syyskuuhun verrattuna määrä kasvoi 21,6 prosenttia. Kuluvana vuonna on rekisteröity 2 490 uutta kuorma-autoa, mikä on 22,9 prosenttia enemmän kuin viime vuonna kolmen neljänneksen aikana.

Linja-autoja on ensirekisteröity tammi – syyskuussa 455 kappaletta ja viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna määrä on kasvanut 5,6 prosenttia.

Autoveron aleneminen näkyy autojen hintakehityksessä

Autovero alenee neljänä pienenä portaana vuosien 2016–2019 alussa niillä henkilö- ja pakettiautoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 141 g/km. Vero laskee eniten autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat alle 80 g/km. Keskivertoauton autovero laski vuoden 2016 alussa 20,8:sta 20,1 prosenttiin. Euromääräisesti autovero aleni keskimäärin 200–300 euroa. Vero laskee samansuuruisina portaina myös vuosien 2017–2019 alussa.

Autoveron aleneminen on Tilastokeskuksen hintaindeksitilastojen mukaan siirtynyt kokonaan uusien autojen hintoihin. Viime vuonna ensirekisteröityjen autojen keskimääräinen verotusarvo oli noin 31 700 euroa, josta autoveron osuus oli noin 6 900 euroa. Uusien autojen hinnat laskivat kuluvan vuoden tammikuussa 2016 keskimäärin 0,6 %, joka vastaa autoveron alentamisen hintavaikutusta.

Autoveron tuotto on veron alenemisesta huolimatta kasvanut viime vuoteen nähden

Autoverolain muutoksen tavoitteena oli alentaa autoveroa yhteensä 200 miljoonalla eurolla vuoteen 2019 mennessä. Autoveron kertymä on veron alenemisesta huolimatta kasvanut. Elokuun loppuun mennessä autoveroa oli kerätty yhteensä noin 637 miljoonaa euroa, joka on noin 31 miljoonaa euroa viime vuoden vastaavaa ajankohtaa enemmän.

Syyskuun ensirekisteröintitilastot

Uuden ja käytetyn auton hintakehitys

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0500 417 300