19.5.2016 11.35

Tuulilasien kunnossa usein huomautettavaa

Autoalan Keskusliitto, Saint-Gobain Autover, Autoliitto ja Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) järjestivät yhdessä Helsingin Metropolian, Turun ammattikorkeakoulun, Tampereen ammattikorkeakoulun sekä Oulun yliopiston kanssa talvella kampanjan, jossa muistutettiin autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle. Kampanja oli ensimmäinen laatuaan Suomessa.

Kampanjassa tarkistettiin Lahdessa, Turussa, Nokialla ja Limingassa ABC Liikenneasemien pihoilla ilmaiseksi autojen tuulilaseja. Autoilija sai tarkistuksesta oman tarkistusraportin, johon oli merkitty tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko tuulilasissa kiveniskemiä, halkeamia tai onko se kulunut. Yhteensä tuulilaseja tarkistettiin hiihtolomaviikonloppujen aikaan 3 200 kappaletta.

Tarkistusten tulokset olivat huolestuttavia. Tuulilaseista toimenpiteitä vaativia oli 49 % ja kunnossa 51 %. Tuulilaseista siis noin puolet vaatii toimenpiteitä ja puolet on kunnossa. Eri paikkakuntien tulokset olivat hyvin samanlaisia valtakunnallisiin verrattuna ja eroa oli vain muutamia prosentteja tilastoissa.

tuulilasien kunto
Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Tarkistettuja autoja ikäryhmittäin vertailtaessa voidaan havaita, että mitä uudempi auto sitä todennäköisimmin tuulilasi on kunnossa.

Tuulilasien kunto ikäryhmittäin
Klikkaamalla kuvaa saat sen suuremmaksi.

Kampanjassa mukana olleet aikovat jatkaa tuulilasikampanjaa jälleen ensi vuonna.

Lue tästä kampanjan raportti!

Lisätietoja:

tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, puh. 0400 904 003
liiketoimintajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580 0403
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173
johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi), puh. 029 5345 310