Vuoden 2017 tiedotteet

Tiedotteita 2017

15.6.2017 11.30

Autoilun megatapahtuma saa ensi vuonna jatkoa

Autotuojat ja -teollisuus ry:n tiedote

Autotuojat ry julkisti torstain tiedotustilaisuudessaan uuden nimensä Autotuojat ja -teollisuus ry (AT). Samalla vahvistettiin viime syksynä Messukeskuksessa mainiosti onnistuneen Auto 2016 -tapahtuman saavan jatkoa marraskuussa 2018. Myös vuosittain järjestettävä Vuoden Auto Suomessa -gaala uudistuu nimeään myöten.

Viime syksyn Auto 2016 -tapahtuma oli jättimenestys. Uusien autojen esittelytapahtuma järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa lähes kymmeneen vuoteen. Tapahtuman erikoisuutena oli massiivinen koeajotilaisuus; ajettavana oli lähes 200 autouutuutta eri maahantuojilta. Viikonlopun aikana suoritettiin yli 2 500 koeajoa, joissa ajokilometrejä kertyi yli 20 000 km. Myös tulevassa 9.-11.11.2018 järjestettävässä Auto 2018 -tapahtumassa koeajot ovat keskiössä yhdessä automaahantuojien näyttävien osastojen kanssa.

Vuoden Auto Suomessa -gaala laajenee Auto- ja Liikennegaalaksi

Auto 2016 -tapahtuman yhteydessä järjestettiin myös Auto- ja liikennetoimittajien (AuLi:n) Vuoden Auto Suomessa -gaala. Tänä vuonna gaala järjestetään joulukuun 13. päivänä. Gaala käsittelee aiempaa laajemmin auto- ja liikennealan ilmiöitä, yrityksiä ja ihmisiä – autokorjaamoista rallitähtiin ja rengasmaahantuojista vakuutusalaan. Samalla nimi vaihtuu Auto- ja Liikennegaalaksi.

”Tarkoituksena on lisätä palkintokategorioita ja iltajuhlan viihteellisyyttä sekä kasvattaa gaalan kokoa ja näyttävyyttä”, kertoo Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

Auto- ja liikennetoimittajien äänestyksellä valitseman Vuoden Auto Suomessa -tittelin rinnalle gaalan toiseksi pääpalkinnoksi nousee 100-vuotiaan Suomen kunniaksi julkistettava Vuosisadan Liikenneteko, joka valitaan yleisöäänestyksen perusteella.

Gaalan juontavat aiemmista gaaloista tuttu Pekka Kaidesoja ja kilpa-autoilija, radiojuontaja ja tv-kommentaattori Emma Kimiläinen-Liuski. Auto- ja liikennegaalan järjestävät Autotuojat ja -teollisuus ja Event Management Group yhteistyössä AuLi:n ja Messukeskuksen kanssa.

Autotuojien nimen ja ilmeen muutos

Suomen Automobiilikauppiaiden yhdistys perustettiin vuonna 1925. Vuodesta 1955 lähtien yhdistys tunnettiin nimellä Autotuojat ry. Nyt nimi on päivitetty nykyaikaan – Autotuojat ja -teollisuus ry:ksi.

”Uusi nimi kuvaa paremmin toimintaympäristöämme ja sitä, mitä jäsenyrityksemme edustavat eli valmistajan valtuuttamia automaahantuojia sekä globaalia ja kotimaista autoteollisuutta”, perustelee Kallio.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n jäseniä ovat henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja-autojen maahantuojat sekä kotimaiset autonvalmistajat.

Autotuojat ja -teollisuus ry: toimitusjohtaja Tero Kallio, 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

Auto 2018 -tapahtuma: Messukeskus, tiedottaja Teija Armanto, 050 376 0804, teija.armanto@messukeskus.com

Auto- ja Liikennegaala 2017: Jukka Suomela, EMG Oy, 0400-617761, jukka.suomela@liikenneteko.fi