Vuoden 2017 tiedotteet
Tiedotteita 2017
Autojen kierrätys hyödyntää romuauton materiaalit tehokkaasti
Yhä suurempi osa suomalaisista toimii vastuullisesti ja tuo käytöstä poistetun autonsa tuottajavastuun piiriin kuuluvaan kierrätysjärjestelmään. Tehokas materiaalikierrätys pienentää huomattavasti valmistusvaiheen elinkaarivaikutusta vähentämällä uusioraaka-aineiden tarvetta.
Suomessa romuautojen materiaalivirrat hyödynnetään tehokkaasti. Romuauton
keskimääräinen materiaalisisältö on 75-prosenttisesti metallia, kuten terästä,
valurautaa, alumiinia ja kuparia. Modernien kierrätysmenetelmien avulla
metalliosista saadaan hyödynnettyä lähes 100 prosenttia uusiksi raaka-aineiksi.
Murskaamossa autosta erotellaan magneettiset teräsosat, ei-magneettiset
metalliosat sekä kevytjae. Autosta saatu kierrätysmateriaali työllistää
suomalaisia myös kierrätysalan ulkopuolella. Esimerkiksi terästeollisuudessa
parhaimmillaan jopa 90 prosenttia raaka-aineesta on kierrätysterästä.
Keskivertoauton elinkaarivaikutuksesta suurin osa, lähes 80 prosenttia syntyy käytön
aikana. Käyttövaiheen merkitys korostuu Suomessa, jossa autolla ajetaan
elinkaaren aikana keskimäärin 300 000 kilometriä. Auton valmistuksen osuus
auton koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä ja
energiankulutuksesta on polttomoottoriautoilla 10-15 prosenttia.
Uusiokäytön merkitys on autoteollisuudessa suuri
Autoteollisuus on ollut jo pitkään kierrätyksen ja uusiokäytön
edelläkävijänä. Viime vuosina pinnalle noussutta kiertotaloutta on toteutettu
jo vuosikymmeniä.
Uusimpien osien uudelleenkäytössä on valitettavasti myös rajoitteita.
Turvallisuuden vuoksi osien digitaalisia avaimia ei voida jakaa kaikille
toimijoille, sillä samalla avattaisiin ohjainlaitteiden tiedot myös
hakkereille. Tämä tekisi autojen tietoturvasta haavoittuvan. Lisäksi sähköiset
komponentit suunnitellaan käsi kädessä ohjelmistojen kanssa. Osien ja
ohjelmistojen nykyinen nopea kehitystahti aiheuttaa toisinaan sen, ettei
vanhempaa ohjausyksikköä voida käyttää uudemman ja kehittyneemmän tilalla.
Turvallisuus vaikuttaa myös kolariautojen osien uudelleenkäyttöön. Nykyisin
teknologiaa löytyy yllättävistä osista – esimerkiksi useissa autoissa
taustapeilin runkoon on sijoitettu kameroita, joita käytetään muun muassa
automaattiseen hätäjarrutukseen. Näin ollen niiden autokohtaisen toiminnan
varmistaminen on erittäin tärkeää turvallisuuden kannalta.
Suurimpana ongelmana osien hyödyntämisessä on kuitenkin Suomen iäkäs autokanta.
Keskimäärin Suomessa romutukseen päätyvä auto on yli 20 vuotta vanha. Se on
korkean ikänsä vuoksi käytetty loppuun, jolloin osien hyödyntäminen on vaikeaa
ja kannattamatonta. Tällöin romuauton materiaalit on järkevintä hyödyntää
uusiokäyttöön.
Autojen kierrätysverkostoon kuuluu Suomessa 275 vastaanottopistettä. Auton
kierrättäminen on Suomessa maksutonta.
Lisätietoja
Lisätietoja henkilöautojen koko elinkaaren aikaisista vaikutuksista
Romuautojen kierrätys Suomessa
Autosta saatavat kierrätettävät materiaalit
toimitusjohtaja Arto Silvennoinen, Suomen Autokierrätys Oy, p. 0400 674 199, arto.silvennoinen@autokierratys.fi
Suomen Autokierrätys on tuottajayhteisö, joka hoitaa EU-lainsäädännön vaatiman henkilö-, paketti ja matkailuautojen kierrätyksen organisoinnin ja siitä tiedottamisen jäsenyritystensä puolesta. Suomen Autokierrätyksen jäsenyrityksinä ovat henkilö-, paketti ja matkailuautojen maahantuojat.
Suomen Autokierrätyksen kierrätysoperaattoreina toimivat Eurajoen Romu,
Kajaanin Romu, Kuusakoski ja Stena Recycling. Operaattorit ylläpitävät Suomen
Autokierrätyksen valtakunnallista vastaanottopisteiden verkostoa.
Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.