Vuoden 2017 tiedotteet

Tiedotteita 2017

23.3.2017 14.06

Autotuojat ry:n tiedote: Autoveron alennukset menneet hintoihin täysimääräisesti

Suomen edullisemmat tehdashinnat ovat myytti

Tekniikan Maailma (TM) uutisoi 22.3.2017, että autoveron alennukset valuisivat maahantuojien ja autonvalmistajien taskuihin. Lehti oli tutkinut ilmeisesti satunnaisesti valitun 22 automallin hintoja maaliskuussa. Autovero laski 1.1.2017.

Uusien autojen hinnat ovat viime vuosien aikana olleet hyvin vakaat. Vuosien 2008, 2016 ja 2017 autoveron alennukset siirtyivät täysimääräisesti hintoihin. Vuosien 2016 ja 2017 tammikuussa, jolloin kaksi ensimmäistä hallituksen päättämästä neljästä autoveron alennusportaasta toteutui, uusien autojen hinnat laskivat Tilastokeskuksen uusien autojen hintaindeksin mukaan 0,6 %. Hinnan alennus oli yhtä suuri kuin keskimääräinen autoveron alennus. Hintaindeksi perustuu toteutuneisiin uuden auton kauppahintoihin, ja se kattaa kaikki uutena ostetut autot. Kun huomioidaan normaali inflaatiokehitys, autojen hinnat laskivat vuoden vaihteessa enemmän kuin autoveron alennus oli.

TM:n otos automalleista on pieni. Laskelmissa ei ole huomioitu sitä, että autonvalmistajat – kuten kaikkien muidenkin hyödykkeiden valmistajat ja palveluntarjoajat – nostavat hintojaan kaikille maahantuojille vuoden alussa tai uusien mallien lanseerausten yhteydessä. Uusi malli poikkeaa edeltäjästään täysin ja siinä on paljon suunnittelu- ja valmistuskustannuksiin vaikuttavia innovaatioita. Hinta voi muuttua myös, mikäli valmistaja ja tai maahantuoja päättää muuttaa auton varustetasoa.

Saksa huono vertailumaa

TM vertaili jutussaan myös Saksan ja Suomen verottomia hintoja. Lehti tuli siihen johtopäätökseen, että suomalaisten automaahantuojien maksamat tehdashinnat ovat muihin maihin verrattuna raskaasti subventoituja, sillä Saksassa autojen verottomat hinnat ovat huomattavasti Suomea korkeammat.

Syy hintaeroon Suomen ja Saksan välillä on selkeä: Saksassa autojen ostokulttuuri poikkeaa täysin Suomesta. Kuten TM itsekin jutussaan totesi, Saksassa uusien autojen käteisalennukset ovat suuria. Auto, Motor und Sportin mukaan alennukset ovat keskimäärin 23,2 %. Suomessa automaahantuojien välinen erittäin kova kilpailu on johtanut siihen, että ns. listahinta puristetaan hyvin alas. Tämän seurauksena meillä käteisalennusvara on keskimäärin n. 4-5 %. Saksa onkin siis hyvin ongelmallinen vertailumaa.

Tutkimusten mukaan autojen verottomat hinnat poikkeavat Suomessa hyvin vähän EU-keskiarvosta (Boston College 2014, EU-Komissio 2013). Euroopan Komissio selvitti vuosina 1993-2011 vuosittain autojen verottomien hintoja eri EU-maissa. EU-maiden väliset uusien autojen hintaerot olivat 1990-luvulla huomattavan suuria ja kuluttajan oli vaikea verrata hintoja eri maiden välillä. Tilanne eri maiden verottomissa hinnoissa tasaantui 2000-luvulla ja hintavertailu lopetettiin vuonna 2011. Eri mallien hintaerot voivat silti eri markkinoilla olla suuria. Etelä-Euroopan maissa suositaan pieniä autoja ja Pohjois-Euroopassa suurempia segmenttejä. Eri merkkien ja mallien suosio näkyy hyvin tehdashintavertailussa. Tehdashinnalla ja autoveron tasolla ei Komission tutkimuksen perusteella ole yhteyttä.

Toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ry, 040 729 4513
Erityisasiantuntija Hanna Kalenoja, Tieliikenteen Tietokeskus Oy, 050 534 4750

Liitteet ja lähteet

Uusien käytettyjen autojen hintakehitys 2005-2017, lähde: Tilastokeskus

Uusien ja käytettyjen autojen hintakehitys

Boston College, 2014. Does Marketing Widen Borders? Cross-Country Price Dispersion in the European Car Market, 2014.

EU-Komissio. 2013. Car Prices Within the European Union.

Autotuojien tilasto vuoden 2008 autoveromuutoksesta (hintavaikutus 10 suosituinta mallia ja 33 satunnaisesti valittua mallia)

Linkkejä saksalaisille internet-sivuille, joissa kuluttaja voi verrata autojen käteisalennuksia: