Vuoden 2017 tiedotteet
Tiedotteita 2017
Kansalaiskysely: Kuljettajaa avustavat järjestelmät tervetulleita – autonomiseen autoon suhtaudutaan varauksella
Auto- ja liikennealan järjestöt toteuttivat kesä-heinäkuun vaihteessa kyselyn, jolla kartoitettiin näkemyksiä autoilun ja liikkumisen tulevaisuudesta. Tulosten mukaan suurin osa suhtautuu kuljettajaa avustaviin järjestelmiin myönteisesti. Mitä autonomisempi järjestelmä on, sitä varauksellisempaa suhtautuminen on. Uudet liikkumispalvelut eivät ole vielä niin houkuttelevia, että ne korvaisivat oman auton paikan kotitaloudessa.
Verkkokyselyyn osallistui 538 vastaajaa. Noin 85 % vastaajista olisi kiinnostunut hankkimaan autoonsa kuljettajaa tilannekohtaisesti avustavia järjestelmiä. Tällaisia ovat esimerkiksi kaistanvahtijärjestelmä tai pysäköintiavustin. Noin 70 % vastanneista olisi kiinnostunut ottamaan käyttöön ajamiseen puuttuvia järjestelmiä, kuten hätäjarrutuksen tai automaattisen ruuhkassa ajamisen. Sen sijaan kokonaan itse ajava autonominen auto kiinnosti vain joka kolmatta vastaajaa.
Noin 50 % vastanneista olisi valmis hyväksymään autonsa kilometrien ja liikkumisen seurannan vakuutusmaksujen tai verotuksen pohjatiedoksi. Myönteisimmin kilometrien seurantaan suhtautuivat vähän ajavat.
Sähkö- ja hybridiautojen kysyntä on alkuvuonna kasvanut selvästi, mutta toistaiseksi niiden hinta on noin 20–60 % vastaavankokoista polttomoottoriautoa korkeampi. Lähes puolet vastanneista pitää täyssähköautoa kiinnostavana vaihtoehtona ja noin 70 % vastanneista olisi kiinnostunut ladattavan hybridiauton hankinnasta. Kaasukäyttöisen auton hankinnasta oli kiinnostunut noin 40 % vastanneista.
Leasingautot kiinnostavat myös kotitalouksia
Uudet liikkumispalvelut koetaan melko kiinnostavina. Ne yhdistävät eri kulkutapoja, kun samalla kuukausimaksulla on mahdollista käyttää joukkoliikennettä, taksia, vuokra-autoja ja yhteiskäyttöisiä autoja. Uusien liikkumispalvelujen merkitys on tulosten mukaan nykyisiä liikkumistapoja täydentävä. Vain joka kymmenes vastaaja arvioi, että ne voisivat korvata oman auton. Myönteisimmin uusiin palveluihin suhtautuivat nuoret vastaajat.
Yhteiskäyttöisten autojen kiinnostavuus arvioitiin uusia liikennepalveluja pienemmäksi. Syynä voi olla se, että uudentyyppisiä liikennepalveluja on vielä melko vähän tarjolla ja niistä on vasta vähän kokemuksia.
Leasingautojen kiinnostavuus on suurempi. Noin neljännes vastaajista arvioi, että leasingauto voisi korvata omistusauton. Ruotsissa jo lähes kolmannes uusista autoista hankitaan yksityisleasingillä. Suomessa yksityisleasingin suosio on vielä pieni, mutta sen ennakoidaan lähtevän lähivuosien aikana Ruotsin tapaan kasvuun.
Autojen vertaisvuokrausta ei pidetty kovinkaan kiinnostavana vaihtoehtona. Vain noin kymmenes piti oman auton antamista vuokralle kiinnostavana vaihtoehtona. Noin 40 % olisi valmis vuokraamaan auton käyttöönsä vertaisvuokrauspalveluna.
Autokannan hidas uusiutuminen esteenä uuden teknologian etenemiselle
Autoilun ja liikkumisen tulevaisuutta ruodittiin tänään myös auto- ja liikennealan yhteisessä keskustelutilaisuudessa SuomiAreenalla. Keskustelemassa olivat mm. ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen, europarlamentaarikko Merja Kyllönen, kansanedustaja Harry Harkimo ja vapaa tietokirjailija Osmo Soininvaara.
"Vaikka yhteiskäyttöautot yleistyvätkin, vielä 30-40 vuoden kuluttuakin suurimmalla osalla suomalaisista on oma auto. Tämän takia sähkö- ja kaasuautojen yleistymisen nopeuttaminen on tärkeää päästöjen vähentämiseksi", arvioi ulkomaankauppaministeri Kai Mykkänen.
Uusi päästöjä vähentävä ja liikenneturvallisuutta parantava teknologia yleistyy hitaasti, koska autokannan keski-ikä on korkea ja autojen romutusikä on viime vuosina kasvanut jo yli 20 vuoteen. "Autoilun hankinnan verotuksen argumentti on jäänyt ajastaan pahasti jälkeen", totesi Osmo Soininvaara.
Lisätietoja
Tutustu tarkemmin kyselyn tuloksiin
Onnettomuustietoinstituutin ja Trafin tutkimus henkilöautojen kolariturvallisuuden kehityksestä
toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto, p. 0500 417 300, pekka.rissa@akl.fi
toimitusjohtaja Pasi Nieminen, Autoliitto, puh. 040 507 0100, pasi.nieminen@autoliitto.fi
toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi
liikenneturvallisuustutkija Esa Räty, OTI, p. 040 922 1365, etunimi.sukunimi@oti.fi
järjestöpäällikkö Pasi Anteroinen, Liikenneturva, p. 040 7673 737
toimitusjohtaja Ari Heinilä, Suomen Autokoululiitto, p. 0400 815 505, ari.heinila@autokoululiitto.fi