Vuoden 2017 tiedotteet

Tiedotteita 2017

28.12.2017 9.52

Katso, oletko oikeutettu romutuspalkkioon

Valtion ja autoalan rahoittama romutuspalkkiokampanja alkaa 1.1.2018. Lisäksi uuden sähköauton hankintaan saa ensi vuoden alusta alkaen 2 000 euron hankintatuen. Romutuspalkkion saa elokuun loppuun asti, kun vie vanhan autonsa kierrätettäväksi ja hankkii tilalle uuden vähäpäästöisen auton. Romutuspalkkiota varten valtio on varannut vuodelle 2018 yhteensä 8 miljoonan euron määrärahan ja sähköautojen hankintatukeen noin 6 miljoonaa euroa vuodessa vuosille 2018–2021. Molemmat tuet on tarkoitettu yksityishenkilöille, joten niitä ei voi hyödyntää yritysten autohankintoihin. Nelivuotinen sähköautojen hankintatuki on rajattu yksinomaan täyssähköautoihin.

Romutuspalkkion suuruus on 1 500 tai 2 500 euroa

Romutuspalkkion tarkoituksena on uudistaa autokantaa ja nopeuttaa autokannan kiertoa. Uuden henkilöauton ostaja saa 1 500 tai 2 500 euron alennuksen auton oston yhteydessä, jos hän samalla kierrättää omistamansa vielä liikennekäytössä olevan henkilöauton. Palkkio koostuu 1 000 tai 2 000 euron valtion osuudesta ja autoalan 500 euron osuudesta. Palkkion suurus on yhteensä 2 500 euroa lataushybrideille ja täyssähköautoille sekä autoille, joiden käyttövoimaksi soveltuu myös maa- tai biokaasu tai korkeaseosetanoli. Muille henkilöautoille, joiden hiilidiokisidipäästöt ovat enintään 110 g/km, palkkiota saa yhteensä 1 500 euroa.

Valtio asetti romutuspalkkion saamiselle ehtoja

Romutuspalkkiota kokeiltiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 2015. Kampanja osoittautui tuolloin erittäin suosituksi ja sen tulokset olivat erinomaiset, sillä noin 60 prosenttia kokeilussa autonsa hankkeista ei ilman romutuspalkkiota olisi romuttanut vanhaa autoaan ja hankkinut tilalle uutta autoa. Lähes 40 prosenttia romutuspalkkion hyödyntäneistä osti kokeilun yhteydessä ensimmäistä kertaa elämässään uuden auton.

Romutuspalkkiolle on laissa asetettu joitakin uusia ehtoja – palkkion saajan on muun muassa pitänyt olla romutettavan auton omistaja tai haltija vähintään vuoden ajan ennen romutusta. Romutettavan auton on pitänyt olla liikennekäytössä ainakin jonkin aikaa vuoden 2017 aikana ja sen on oltava liikennekäytössä romutushetkellä. Vielä tällä viikolla onkin hyvä tarkistaa, onko romutettavaksi aiottu auto ollut tänä vuonna liikennekäytössä. Auton ehtii ottaa vielä tämän vuoden puolella liikennekäyttöön, jolloin tämä edellytys täyttyy. Autolla ei tarvitse olla voimassaolevaa hyväksyttyä katsastusta.

Romutuspalkkion kaikki ehdot on koottu muistilistaksi romutuskampanjan sivustolle.

Romutuspalkkion odotetaan lisäävän uusien autojen kysyntää

Romutuspalkkiosta odotetaan piristysruisketta ensi vuoden automyyntiin. Sen lisäksi voimistunut talouskasvu, alhaiset korot ja kuluttajien parantunut luottamus talouteeen siivittävät ensi vuonna myös uusien autojen myyntiä. Autoalan ennusteryhmä on arvioinut, että ensi vuonna ensirekisteröintien määrä kasvaisi noin 126 000 henkilöautoon.

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi
toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, p. 0500 417 300, pekka.rissa@akl.fi
toimitusjohtaja Arto Silvennoinen, Suomen Autokierrätys Oy, p. 0400 674 199, arto.silvennoinen@autokierratys.fi erityisasiantuntija Hanna Kalenoja, Tieliikenteen Tietokeskus, p. 050 5344 750, hanna.kalenoja@aut.fi

Täyssähköautojen hankintatuki
Romutuspalkkiokampanja 2018
Autoalan lyhyen aikavälin ennusteet

Jos olet epävarma siitä, saatko vanhasta autostasi romutuspalkkion, voit tarkistaa asian uusia autoja myyvästä liikkeestä uuden auton tarjousta hakiessasi. Voit tarkistaa liikennekäyttöä koskevat ehdot myös Trafin rekisteröinnin neuvonnasta chat-palveluna (arkisin klo 10-20) tai puhelimitse, p. 029 534 5100 (arkisin klo 8–16.15). Auton voi kätevimmin ottaa liikennekäyttöön Trafin oma asiointi -palvelussa.

Autoalan Tiedotuskeskus (AuT) on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen ja katsastuksen toimialoilta.