Vuoden 2017 tiedotteet

Tiedotteita 2017

2.1.2017 13.34

Viime vuonna rekisteröitiin 118 991 uutta henkilöautoa

Vuonna 2016 rekisteröitiin 118 991 uutta henkilöautoa, eli 9,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuosina 2009–2016 uusia henkilöautoja on ensirekisteröity vuosittain keskimäärin 110 000. Vuosituhannen alkuvuosina ennen vuonna 2008 alkanutta laskusuhdannetta uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuosittain keskimäärin 134 000. Ensirekisteröintien määrä on tällä vuosikymmenellä ollut alimmillaan vuonna 2013, jolloin jäätiin noin 103 000 henkilöautoon.

Kasvua on siivittänyt myönteinen talouskehitys ja autoveron hienoinen aleneminen. Henkilö- ja pakettiautoja koskeva autovero alenee pienin portain vuosien 2016–2019 alussa niillä autoilla, joiden hiilidioksidipäästöt ovat 140 g/km tai sen alle. Eniten laskee hiilidioksidipäästöiltään alle 100 g/km päästötason autojen verotus. Esimerkiksi 22 000 euroa maksavan auton, jonka päästöt ovat 90 g/km, autovero aleni vuoden 2017 alussa noin 350 eurolla.

Paketti- ja kuorma-autojen kysyntä kasvoi reippaasti

Viime vuonna erityisesti paketti- ja kuorma-autojen kysyntä on kasvanut keskimääräistä enemmän. Pakettiautoja ensirekisteröitiin viime vuonna 13 523, mikä on 18,3 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Vuosina 2000–2008 rekisteröitiin keskimäärin 14 300 uutta pakettiautoa vuodessa. Vuosina 2009–2016 keskimääräinen pakettiautojen ensirekisteröintimäärä on ollut 11 500. Pakettiautojen kysyntä on saavuttamassa vähitellen 2000-luvun alkuvuosien normaalin tason.

Kuorma-autoja ensirekisteröitiin viime vuonna 3 330 kappaletta ja vuoteen 2015 verrattuna rekisteröintimäärä kasvoi 23,0 prosenttia. Raskaiden, yli 16-tonnisten kuorma-autojen rekisteröintimäärä kasvoi 22,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Niitä rekisteröitiin kaikkiaan 2 599. Kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä on edelleen verrattain pieni, vaikka kasvu onkin ollut viime vuosina nopeaa. Vuosina 2000–2008 kuorma-autoja ensirekisteröitiin vuosittain keskimäärin 5 200, kun vuosina 2009–2016 määrä on ollut keskimäärin 3 100 vuodessa.

Myös linja-autojen ensirekisteröintien määrä on kasvanut. Uusia linja-autoja rekisteröitiin viime vuonna 586 kappaletta, joka on 11,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2015.

Joulukuun ensirekisteröintitilastot löytyvät täältä

Lisätietoja: