Vuoden 2018 tiedotteet

rss Tiedotteita 2018

23.10.2018 13.15

Autojen vähittäiskaupan lähivuosien näkymät aiempaa valoisammat

Autoalan Keskusliiton tiedote

Autoalan Keskusliiton tänään Finlandia-talolla järjestämässä AKL Summit & Expo 2018 -autokaupan vaikuttajatapahtumassa luodaan konkreettisia ratkaisuja autoalan yritysten liiketoiminnan kehittämiseksi ja edistämiseksi teemalla ”Vastuullisuus-Asenne-Innovatiivisuus”.  Viidettä kertaa järjestetyssä Pohjoismaiden suurimmassa autoalan tapahtumassa verkostoidutaan ja kuullaan ajankohtaisia ja teemaan sopivia puheenvuoroja Suomesta, Yhdysvalloista ja Kiinasta. AKL Summit & Expo kokosi paikalle lähes 800 autokaupan yritysten ja  sidosryhmien päättäjää ja edustajaa.

Autoveron portaittainen alentaminen tehokkain keino autokannan päästöjen vähentämiseen

Uusien autojen kysynnän kasvun on ennakoitu jatkuvan maltillisena. Autoalan ennusteiden mukaan tänä vuonna ensirekisteröitäneen 123 000 ja ensi vuonna 125 000 uutta henkilöautoa.

Liikenteen hiilidioksidipäästöjä on ensi vuosikymmenellä vähennettävä aiempaa nopeammin, jotta ilmastonmuutosta voitaisiin hillitä. Liikenteen osuus Suomen kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes. Henkilöautoliikenteen osuus on noin 9 prosenttia. Tieliikenteen päästöt olivat vuonna 2017 noin 11 miljoonaa tonnia. Suomen tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon nähden.

Hallitusohjelman mukaisesti autoveroa on laskettu portaittain viimeisten kolmen vuoden aikana ja vielä ensi tammikuussa on odotettavissa neljäs alentava porras. Jotta autokannan uudistumista voitaisiin ensi vuosikymmenen aikana nopeuttaa, autoveron portaittaista alentamista on jatkettava.  Askelten tulee olla aiempaa suurempia, jotta saavutamme vuoden 2030 ilmastopoliittiset tavoitteet.

AKL Summit & Expo 2018 -tapahtuman pääyhteistyökumppanit ovat Continental Rengas, Grano Diesel, LähiTapiola, Saint-Gobain ja Santander Consumer Finance:

Continental Rengas mullistaa talvirengasteknologian uudella innovaatiollaan kumirunkoisella nastalla
Continental Rengas esitteli AKL Summit & Expossa uuden mullistavan innovaationsa ContiFlexStud™-nastan, jonka kuminen runko tuo huomattavia etuja perinteiseen nastaan verrattuna. Siinä on parempi jääpito, se on merkittävästi hiljaisempi ja sillä on tietä huomattavasti vähemmän kuluttava vaikutus kuin perinteisellä nastalla. Lisäksi ContiFlexStud™ -nastan kiistattomia etuja on sen suorituskyvyn säilyminen renkaan koko elinkaaren ajan, nastan kuluessa tasaisesti renkaan kulutuspinnan mukaan. ContiFlexStud™-nasta valmistetaan Suomessa Continentalin omistamalla TikkaSpikesin tehtaalla.

Grano Diesel Oyvarmoja osumia
Grano Dieselin AKL Summit & Expossa esittelemä täysin uusi yritysautoilun kohdentamistyökalu Scope mullistaa perinteiset ja vakiintuneet tavat, joilla halutaan löytää aidosti tärkeät yritykset ja henkilöt – varmat osumat. Grano Diesel tarjoaa markkinajohtajana ja kohdistetun markkinointiviestinnän edelläkävijänä maamme kattavimman palveluvalikoiman autoalan parissa toimiville yrityksille, ainoana Suomessa markkinointi- ja sisältötarpeet alusta loppuun – luovasta mainonnan suunnittelusta sisältöjen tuotantoon. Äärimmilleen hiottua palvelukokonaisuuttamme tukevat tarkkaakin tarkemmat kohderyhmämääritykset, osoitepoiminnat sekä kampanjoiden mittaaminen ja jälkihoito.

LähiTapiolalta ja Plugitilta kuukausihintainen palvelu autoliikkeille sähköautojen latausjärjestelmiin
LähiTapiola ja sähköautojen latausjärjestelmiä avaimet käteen -palveluna toimittava Plugit Finland tarjoavat autoliikkeille ja niiden asiakkaille uudenlaista mallia sähköautojen latauksen järjestämiseen. Kuukausihintainen palvelumalli sopii monille eri asiakasryhmille. - Autoliikkeille ja heidän asiakkailleen pystymme nyt tarjoamaan sähköautojen latausjärjestelmän helppona kuukausihintaisena kokonaispalveluna. Meillä on kokemusta Suomessa tuhansien latausratkaisujen toimittamisesta ja ratkaisuamme voidaan joustavasti laajentaa kasvavan käyttötarpeen myötä, kertoo Plugitin operatiivinen johtaja Marcus Suvanto.

Sekurit Partner - kokonaisvaltaista laatua
Kansainvälinen Saint-Gobain monialakonserni on toimittanut jo yli 350 vuoden ajan asumista, hyvinvointia ja liikkumista edistäviä ratkaisuja, jotka ovat läsnä ja ympärilläsi niin kotona, työpaikalla kuin liikenteessäkin. Saint-Gobain Sekurit on maailman johtavia autolasitukseen liittyvien tuotteiden, palveluiden ja kaupallisten konseptien toimittajia. Esimerkkinä tästä on Suomessa kehitetty Sekurit Partner –kumppanuusohjelma, joka on jalkautettu jo nyt useaan Euroopan maahan. - Tekninen kehitys autolaseissa on jo pitkään ollut huimaa eikä sille näy loppua. Moderni tuulilasi onkin nykyään erittäin tärkeä osa ajoneuvon aktiivista ja passiivista turvallisuutta. Sen lisäksi, että autojen lasipinnat kasvavat, on tuulilasiin integroitu useita ajomukavuutta ja etenkin ajo- ja liikenneturvallisuutta lisääviä elementtejä erilaisten tunnistimien, sensoreiden ja kameroiden muodossa. Autoalan vahvana yhteistyökumppanina rakennamme entistä kirkkaampaa ja turvallisempaa huomista jo tänään, sanoo Jussi Kovasiipi, General Manager Saint-Gobain Autover Finlandista.

Suomen suurin ajoneuvorahoittaja Santander Consumer Finance Oy lanseerasi uuden rahoitusjärjestelmän autokaupan käyttöön
Santanderin rahoitusjärjestelmä auttaa autoliikkeitä digitalisoimaan kaupankäyntinsä ja siirtymään kohti paperitonta autokauppaa. Uusi järjestelmä otettiin käyttöön viime kesänä ja se on jo käytössä yli tuhannella automyyjällä. Kysyntää on sekä kuluttaja- että autokauppapuolella, tällä hetkellä jo yli 60 % rahoitussopimuksista tehdään täysin sähköisesti. Santander uskoo sähköisten ratkaisujen antavan aivan uusia mahdollisuuksia autoliikkeille. Ne pystyvät laajentamaan markkinoitaan maantieteellisesti, sijainnin merkityksen laskiessa, kun sopimuspaperit pystytään tekemään sähköisesti myymälässä käymättä. - Aiomme panostaa merkittävästi autokaupan ja autorahoituksen digitalisointiin. Pyrimme tarjoamaan kuluttajille ja kumppaneillemme alan parasta palvelua niin digitaalisissa kuin perinteisissäkin kanavissa. Haluamme auttaa kumppaneitamme asiakaskokemusta parantavien ja kokonaisvaltaisempien palvelujen avulla, Santanderin toimitusjohtaja Peter Sjöberg kertoo.

Toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto, p. 0500 417 300
Myynti- ja markkinointipäällikkö Marko Pursiainen, Continental Rengas Oy p. 040 838 8810
Toimitusjohtaja Marko Toivonen, Grano Diesel Oy, p. 040 724 9100
Johtaja Tapani Alaviiri, LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiö, p. 040 4848 133