Vuoden 2018 tiedotteet

rss Tiedotteita 2018

20.4.2018 11.58

Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

Autoalan Keskusliiton tiedote

Autoalan Keskusliiton vuosikokouksessa 17.4.2018 Helsingissä käsiteltiin autoalan ajankohtaisia asioita ja tulevia trendejä. Autokaupan kasvusuunnasta huolimatta Suomen talouskehitys ei ole kiihdyttänyt riittävästi uusien autojen myyntiä. Tällä myyntivauhdilla autokantamme ikääntyy edelleen. Vuodenvaihteessa liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä oli jo 12 vuotta.

Asukasta kohden suhteutettuna ensirekisteröintien määrä on Suomessa selvästi muita Pohjoismaita alempi. Ero korostuu erityisesti vuoden 2008 jälkeisessä kehityksessä. Kun esimerkiksi vuonna 2017 Suomessa myytiin 21 uutta henkilöautoa/1000 asukasta kohden, muissa Pohjoismaissa myytiin keskimäärin 35 uutta henkilöautoa/1000 asukasta kohden, mikä on yli 60 prosenttia enemmän kuin Suomessa.

Autoalan Keskusliiton vuosikokous valitsi uuden hallituksen

Hallituksen jäsenten toimikausi on kaksi vuotta. Hallituksessa on 20 jäsentä, joista puolet on vuosittain erovuorossa. Puheenjohtajana jatkaa kauppaneuvos Heikki Häggkvist (Wetteri Yhtiöt Oy).

Katso koko AKL:n hallituksen kokoonpano tästä

toimitusjohtaja, Pekka Rissa, p. 0500 417 300

puheenjohtaja Heikki Häggkvist, p.0400 587 324

Liite

Henkilöautojen ensirekisteröintien kehitys Pohjoismaissa

Autoalan Keskusliitto ry (AKL) on auto- ja konekaupan sekä korjaamo-, maalaamo-, ruosteenesto- ja katsastusyritysten taloudellisia ja työmarkkinaetuja ajava ja palveluja tuottava yhdistys, jonka tehtävä on parantaa jäsenyritystensä toimintaympäristöä. Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja on Pekka Rissa.