Vuoden 2019 tiedotteet
Tiedotteita 2019
Autojen tuulilasien kunto parantunut aiemmista vuosista
Kirkkaasti turvallisin -tuulilasikampanjalla muistutettiin pääsiäisviikonloppuna
autoilijoita tuulilasin merkityksestä liikenneturvallisuudelle jo neljäntenä
vuonna peräkkäin. Autoalan opiskelijat tarkastivat tuulilaseja ilmaiseksi ABC-asemilla Lohjalla, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa, Oulussa, Seinäjoella ja
Turussa. Autoilija sai tarkastuksesta oman tarkastusraportin, johon oli merkitty
tuulilasin kuntoon liittyviä asioita, kuten onko lasissa kiveniskemiä,
halkeamia tai onko se kulunut.
Yhteensä tuulilaseja tarkastettiin 2111, joista 59 % oli kunnossa ja 41 % vaati
toimenpiteitä. Viime vuonna vastaavat luvut olivat 54 % ja 46 %. Aiempiin
kolmeen kampanjavuoteen verrattuna kunnossa olevien lasien määrä oli suurin
tänä vuonna. Tarkastetuista tuulilaseista vaihtoa suositeltiin noin 3-4 %
vähemmän ja korjausta noin 4-6 % vähemmän. Yleisimpiä tuulilasivaurioita olivat kiveniskut (57 %)
ja halkeamat (24 %). Tuulilasivauriot aiheutuvat osittain tiestömme huonosta kunnosta. Kunnossa olevien
tuulilasien määrä laskee eniten ajoneuvojen ollessa 10-vuotiaita tai vanhempia.
Katsastuslain
tiukentuminen ja kampanjavalistus saavuttaneet autoilijat
Keväällä 2018 voimaan tullut katsastuslain muutos vaikutti
tiukentavasti myös tuulilasien kuntoon. Traficomin ohjeissa katsastuksen
arvosteluperusteiksi todetaan, että suoraan hylkäykseen johtava vika
tuulilasissa on sen puuttuminen tai puutteellinen kiinnitys. Myös mm. halkeamat
kuljettajan näkökentässä tai liimatun lasin halkeama reunasta reunaan voivat
johtaa hylkäykseen. Lakimuutoksesta uutisoitiin paljon, mikä on voinut
vaikuttaa siihen, että autoilijat ovat lähteneet korjaamaan tai vaihtamaan
tuulilaseja. Myös kampanjavalitus on voinut osaltaan vaikuttaa asiaan. Tutkimus osoitti tänäkin vuonna kuinka vaativat olosuhteet Suomen tiestö
asettaa autojen tuulilaseille. Routa ja
nastarenkaat kuluttavat teiden pintaa ja kiviä sinkoilee.
Tuulilasi on autossa kantava rakenne, jota halkeamat merkittävästi heikentävät. Tuulilasiin on usein myös integroitu erilaista tekniikkaa, kuten antureita, sensoreita ja kameroita, joiden toimintaan pienetkin naarmut ja lovet lasin pinnassa saattavat vaikuttaa. Kura, lumi, suola, jää ja huurre lasissa pimentävät tehokkaasti näkymää tuulilasin läpi. Naarmuinen tuulilasi muuttuu viistosti paistavassa auringossa pelkäksi heijastepinnaksi.
Kirkkaasti turvallisin
-tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Traficomin,
Liikenneturvan ja Onnettomuustietoinstituutin yhteinen
liikenneturvallisuuskampanja.
Lisätietoja
tekninen
johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto, puh. 0400 904 003
toimialajohtaja Jussi Kovasiipi, Saint-Gobain Autover, puh. 040 580
0403
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, puh. 040 751 1173
johtava asiantuntija, Jussi Pohjonen, Traficom, puh. 029 5345 310
yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen, Liikenneturva, Turku p. 020 7282 362
liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, Onnettomuustietoinstituutti, puh.
040 450 4627
Kuva 1. Tuulilasien korjaus ja vaihtokehoitukset
Kuva 2. Tuulilasien kunto iän mukaan
Kuva 3. Tuulilasien kunto vuosina 2016-2019
Kirkkaasti turvallisin -kampanjalogo