Vuoden 2023 tiedotteet

Tiedotteet 2023

4.4.2023 8.40

Tuulilasin kunnolla on merkitystä

Tuulilasin kunnon merkitys korostuu keväällä auringon paistaessa matalalta. Likainen, naarmuinen ja halkeillut lasi heikentää havainnointia ja siten liikenneturvallisuutta ja tekee ajamisesta raskaampaa.

Päivien piteneminen on pimeän talven jälkeen tervetullut piristys, mutta se tuo liikenteeseen myös omat haasteensa. Vaikka auto olisi hyvä pitää puhtaana läpi vuoden, monella on jäänyt talven kurakeleillä puhdistuskerrat vähiin tai kokonaan tekemättä. Talven ajan pölyä ja muuta likaa kerännyt tuulilasin sisäpinta heikentää erityisesti aurinkoisella kelillä havainnointia huomattavasti.

Tuulilasin ulkopinta puolestaan naarmuuntuu ajan kuluessa väistämättä, mikä heikentää lian tapaan näkyvyyttä autosta ja aiheuttaa ikäviä heijastuksia. Tuulilasin käyttöikää voi pidentää pitämällä tuulilasi ja samalla koko auto puhtaana, vaihtamalla tuulilasinpyyhkijät säännöllisesti sekä pesemällä tuulilasia ajossa aina reilulla määrällä pesunestettä. Hyvät turvavälit vähentävät myös kiveniskemien ja niistä seuraavien halkeamien riskiä. Näin keväällä teiden pientareilta nousee ajoittain myös sakeita hiekkapilviä varsinkin raskaan ajoneuvon ajaessa lähelle tien reunaa. Hiekkapilvi kuluttaa tuulilasia, joten sellaiseen ajamista kannattaa välttää.

Autoilijoille tarjolla ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia pääsiäisliikenteessä

Autoalan opiskelijat tekevät palveluna autoilijoille ilmaisia tuulilasin kuntotarkistuksia valituilla ABC-asemilla pääsiäisviikonlopun liikenteessä, kiirastorstaina 6.4., pitkäperjantaina 7.4. ja pääsiäismaanantaina 10.4.2023 klo 12-18 seuraavilla paikkakunnilla:

Hämeenlinna -> ABC Tiiriö
Lappeenranta -> ABC Viipurinportti
Lohja -> ABC Lohja
Oulu -> ABC Tupos Liminka
Raisio -> ABC Raisio
Tampere-> ABC Pirkkala

tekninen johtaja Jouko Sohlberg, Autoalan Keskusliitto ry, p. 0400 904 003
liiketoimintajohtaja Tommi Lehtovirta, Saint-Gobain, p. 040 182 8692
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen, Autoliitto, p. 040 751 1173
liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty, Onnettomuustietoinstituutti, p. 040 922 1365
tarkastaja Tatu Siivonen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, p. 029 534 5517

Kirkkaasti Turvallisin -tuulilasikampanja on Autoalan Keskusliiton, Saint-Gobainin, Autoliiton, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Onnettomuustietoinstituutin (OTI) yhteinen liikenneturvallisuuskampanja, joka on järjestetty jo useana vuonna. Kampanjalla lisätään autoilijoiden tietoisuutta tuulilasin kunnossapidon tärkeydestä. Tuulilasitarkastuksilla kerätään hyödyllistä seurantatietoa liikenteessä olevien autojen tuulilasien kunnosta. Viime vuonna kampanjan aikana tarkastettiin 1630 tuulilasia.