Tiedotteet
Autoala uskoo kasvuun – toimia tarvitaan Suomessa ja EU:ssa
”Autoala ennustaa lievästi kasvavaa uusien autojen kysyntää kuluvalle vuodelle. Viikonlopun tunnelma AUTO 25 & Mobility -näyttelyssä vahvistaa entisestään tätä näkemystä”, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
”Kasvunäkymistä huolimatta, uusien autojen ensirekisteröintimäärät ovat viime vuosina olleet matalammalla tasolle kuin vuosikymmeniin. Kasvu ei synny toivomalla vaan toimimalla. Autoala on esittänyt Suomessa autojen kierrätyspalkkiokampanjaa tuomaan vauhtia talouden rattaisiin, uusimaan vanhenevaa autokantaa, parantamaan liikenneturvallisuutta kirittämään liikenteen päästövähennyksiä.
"Suomen talous uhkaa jäädä pysähtyneisyyden tilaan. Tarvitsemme konkreettisia toimia, joiden avulla paitsi yksityinen kulutuskysyntä, myös Suomen talous lähtee jyrkemmälle kasvu-uralle. Kierrätyspalkkio voisi olla yksi tällainen toimi ja sillä voisi kokoaan suurempi positiivinen vaikutus koko maamme taloudelliseen tunnelmaan", Kallio sanoo.
Autoteollisuus on Euroopan suurin TKI-investoija
Eurooppalainen autoteollisuus on maanosan ylivoimaisesti suurin TKI-investoija noin 75 miljardin euron vuosittaisella potillaan. Käyttövoimamurros, autonomisen auton kehitystyö ja polttomoottoreja koskeva uusi Euro 7 -päästövaatimus edellyttävät autonvalmistajia kasvattamaan TKI-panoksiaan yhä suuremmiksi. Samaan aikaan EU-komissio uhkaa autonvalmistajia miljardien eurojen sanktioilla, jos nämä eivät jo tänä vuonna saavuta EU-markkinoille myymiensä uusien henkilöautojen keskipäästöksi 93,6 g/km.
EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen väläytti hiljattain lieviä joustoja autonvalmistajille epärealistisinakin pidettyihin päästötavoitteisiin. Ehdotuksen mukaan valmistajat voivat esimerkiksi vuonna 2025 vielä lievästi ylittää vaaditun päästörajan, mutta heidän pitää vastaavasti alittaa kyseinen luku joko vuonna 2026 tai 2027. Itse päästörajoihin komissio ei esitä muutoksia.
Eurooppalaista autoteollisuutta haastavat lisäksi kauppapoliittiset epävarmuudet. Samaan aikaan, kun Yhdysvaltain hallinto uhkaa EU:ta ja erityisesti sen autoteollisuutta 25 prosentin tulleilla, jännitetään EU:ssa, miten Kiina reagoi EU:n viime syksynä kiinalaisille sähköautoille asettamiin tasoitustulleihin. EU:n asettamien tasoitustullien taustalla oli EU-komission tutkimuksissa vahvistunut epäilys siitä, että Kiinan valtio tukee monen eri tavoin sähköautojensa vientiä mm. EU-alueelle.
”Ilmastonmuutosta ei ole peruttu ja tarvitsemme sähköistymistä. Tärkeintä on varmistaa, että eurooppalainen kuluttaja pysyy mukana sähköistymis- ja päästövaatimuskehityksessä, vain näin voidaan varmistaa autoteollisuuden ja koko EU:n kilpailukyky kiristyvässä maailmantilanteessa”, Kallio sanoo.
Tänään päättyvä AUTO 25 & Mobility -näyttely on Autotuojat ja -teollisuus ry:n 100-vuotisjuhlanäyttely.
”Toimialamme on kohdannut erilaisia kriisejä läpi historiansa. Vastaamme aina ajan haasteisiin ja luomme ratkaisuja liikenneturvallisuuden parantamiseksi, päästöjen vähentämiseksi ja liikkumisen vapauden edistämiseksi. Suomalaiset ansaitsevat uudempia, turvallisempia ja vähäpäästöisempiä autoja”, linjaa toimitusjohtaja Kallio.
Mukana AUTO 25 & Mobility -näyttelyssä on 48 automerkkiä, satoja autoja ja yli 140 koeajoautoa. "Autoala haluaa tämän suuren panostuksen myötä vauhdittaa paitsi kotimaista autokauppa, myös laajemminkin herätellä lamaannuksessa taantuman vuoksi ollutta yksityistä kulutuskysyntää", Kallio sanoo.
Lisätietoja
toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi