Tiedotteet
Autoala vaatii valtiolta toimia talouskasvun vauhdittamiseksi ja autokannan uudistamiseksi
Talouden ja maailmantilanteen epävarman tilanteen heikentämä kuluttajakysyntä on näkynyt uusien autojen kaupassa jo useana peräkkäisenä heikkona vuotena. Autojen kierrätyspalkkiokampanja toisi kaivattua piristystä kuluttajakysyntään ja antaisi sytykettä talouskasvulle.
”Suomen talous tarvitsee positiivisia signaaleja, jotta yksityinen kulutuskysyntä saadaan liikkeelle. Autojen kierrätyspalkkiokampanja olisi konkreettinen taloutta vahvistava hanke. Kierrätyspalkkiokampanja on valtiolle kustannusneutraali tai jopa positiivinen taloustoimi, sillä kasvava auto- ja arvonlisäverotuotto kattaa varovaisestikin laskettuna auton kierrätykseen vieville maksettavan uuden auton hankintakannustimen”, painottaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.
Suomen autokannan keski-ikä harppasi viime vuonna 13,6 vuoteen. Autokantamme vanheni enemmän kuin kertaakaan aiemmin 1990-luvun laman jälkeen. Autojen keskimääräinen kierrätysikä kohosi jo 22,8 vuoteen. Suomessa on viime vuosina ostettu uusia autoja 1 000 asukasta kohden reilusti vähemmän kuin keskimäärin EU:ssa. Esimerkiksi Virossa hankittiin viime vuonna uusia autoja suhteellisesti enemmän kuin Suomessa.
Autojen kierrätyspalkkiokampanja lisäisi uusien autojen kysyntää ja poistaisi samalla autokannasta elinkaarensa päässä olevia autoja. Kierrätyspalkkiokampanjassa kuluttaja saisi vanhan autonsa romutustodistusta vastaan 1500–2500 euron palkkion uuden auton hankintaan.
Autojen kierrätyspalkkiokampanja maksaisi itsensä takasin ja on valtiolle kustannusneutraali, sillä uusista autoista saatavat autovero- ja arvonlisäverotuotot ylittäisivät palkkion vaatiman tukisumman.
Autoala on merkittävä työllistäjä ja veronmaksaja
Uusien henkilöautojen kauppa on 2020-luvulla romahtanut alle 100 000 ensirekisteröintiin. Viime vuoden noin 74 000 ensirekisteröinnin määrä oli ennätyksellisen heikko. Vastaavanlaisissa yhtä heikoissa myyntiluvuissa on viimeksi oltu 1990-luvun lamavuosina. Uusien autojen heikko myynti vähentää myös käytettyjen autojen tarjontaa ja hidastaa osaltaan Suomen autokannan uusiutumista.
Autoklusteri kokonaisuudessaan työllistää Suomessa noin 50 000 henkilöä. Autoalan merkitys on alueellisesti tärkeä, sillä ala tarjoaa työpaikkoja myös taantuvilla seuduilla.
” Autoala kärsii erittäin vaikeasta tilanteesta. Kierrätyspalkkiokampanjan kaltainen autokannan uudistamista tukeva toimenpide loisi kasvumahdollisuuksia alalle. Samalla koko Suomi hyötyisi, kun alan työllisyys säilyisi hyvänä ja veroeuroja kertyisi valtion kassaan”, toteaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.
Kierrätyspalkkiokampanjasta hyötyjä yhteiskunnalle, kuluttajille ja autokaupalle
Aiempien kierrätyspalkkiokampanjoiden tulokset ovat olleet erinomaisia. Traficomin seurantatutkimuksen mukaan noin kaksi kolmasosaa kierrätyspalkkiota hyödyntäneistä ei olisi hankkinut uutta autoa ilman palkkiota. Kampanjat ovat tuoneet autokaupoille täysin uusia ostajia, sillä 40 prosenttia tutkimukseen vastanneista ei ollut koskaan aiemmin ostanut uutta autoa.
Seurantatutkimusten perusteella kierrätyspalkkio kannustaa uuden auton hankintaan tavanomaista nuorempia ja pienituloisempia asiakkaita sekä tavallista enemmän naisia verrattuna keskimääräiseen uuden auton ostajaan. Kierrätyspalkkiokampanja on toimivaksi todistettu tapa saada vanhimpia autoja kierrätykseen ja tuoda liikenteeseen uusia vähäpäästöisempiä ja turvallisempia autoja
Lisätietoja
toimitusjohtaja Tero Lausala, Autoalan Keskusliitto ry, p. 050 407 2623, tero.lausala@akl.fi
toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi