rss Tiedotteet

1.8.2024 11.07

Autokannan sähköistymisen kasvu hidastumassa – uusien autojen heikko kysyntä hidastaa autokannan uusiutumista

Heinäkuussa rekisteröitiin 5 195 uutta henkilöautoa, mikä on 18,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 44 355 uutta henkilöautoa, mikä jää 16,7 prosenttia viime vuoden tammi-heinäkuun rekisteröintilukemaa alemmas.

Tammi-heinäkuun aikana ensirekisteröidyistä henkilöautoista hieman alle 27 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 20 prosenttia ladattavia hybridejä. Bensiiniautojen osuus alkuvuoden ensirekisteröinneistä ollut noin 47 prosenttia ja dieselautojen noin 6 prosenttia. Täyssähköautojen osuus on noin 5 prosenttiyksikköä alempi kuin viime vuoden tammi-heinäkuussa.

Käytettyjen henkilöautojen kauppa kääntyi heinäkuussa autoliikkeissä ripeään kasvuun kahden verkkaisemman kuukauden jälkeen. Käytettyjä henkilöautoja myytiin autoliikkeistä noin 10 prosenttia enemmän kuin viime vuoden heinäkuussa.  Alkuvuoden aikana käytettyjä autoja on autoliikkeissä myyty 6,6 prosenttia viime vuotta enemmän. Noin 57 prosenttia autoliikkeiden myymistä käytetyistä autoista on bensiinikäyttöisiä ja noin 29 prosenttia dieselkäyttöisiä. Täyssähköautojen osuus autoliikkeiden käytettynä myymistä autoista on kasvanut noin 5 prosenttiin ja ladattavien hybridien 9 prosenttiin, kun viime vuonna niiden osuudet olivat 4 ja 7 prosenttia.

Uusia pakettiautoja rekisteröitiin heinäkuussa 589, mikä on 11,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity alkuvuoden aikana 5 853, mikä on 8,0 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.

Kuorma-autojen rekisteröinnit ovat tammi-heinäkuussa jääneet 6,1 prosenttia viime vuoden alkuvuotta alemmas. Kaikkiaan kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 2 229. Yli 16 tonnin painoluokan kuorma-autoja on alkuvuoden aikana ensirekisteröity 1 711, joka on 1,8 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Keskiraskaita 6–16 tonnin kuorma-autoja on alkuvuonna rekisteröity 97, joka on 20,5 prosenttia viime vuotta vähemmän. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on rekisteröity 421, joka on 17,5 prosenttia viime vähemmän kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna.

Uusia linja-autoja on tammi-heinäkuussa rekisteröity 349, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin tammi-heinäkuun rekisteröintimäärä viiden viime vuoden aikana keskimäärin on ollut. Alkuvuonna rekisteröidyistä linja-autoista noin 60 prosenttia on kaupunkiliikenteen sähköbusseja.

Euroopassa uusien henkilöautojen markkina kasvoi vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana maltillisesti, mutta sähköautojen kysynnän kasvu on hidastunut

EU:ssa henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat tammi-kesäkuussa noin 4,5 prosenttia viime vuoteen nähden, selviää eurooppalaisten autonvalmistajien yhdistyksen ACEAn kokoamista tilastoista. Pohjoismaista vain Tanskassa ensirekisteröinnit olivat kasvussa viime vuoteen nähden. Suomen lisäksi automarkkina on supistunut muun muassa Islannissa, Baltian maissa, Ruotsissa, Norjassa ja Hollannissa. Uusien autojen kysynnän vähenemisen taustalla on korkea korkotaso sekä talouden hidas kasvu ja osassa EU-maista vallitseva maltillinen taantuma.

EU-alueella rekisteröitiin tammi-kesäkuussa vain noin 1,3 prosenttia enemmän sähköautoja kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Jos mukaan lasketaan myös EFTA-maat Norja, Iso-Britannia, Islanti ja Sveitsi, kasvua oli 1,9 prosenttia.

Pohjoismaat ja Benelux-maat ovat edelleen ladattavien autojen rekisteröintiosuutta tarkasteltaessa Euroopan nopeimmin sähköistyviä maita. Vaikka Suomessa sähköautojen osuus on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna. Sähköistymisen kasvun odotetaan kääntyvän ripeämpään kasvuun uudelleen jo ensi vuonna”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Sähköautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet suurista automarkkinoista Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa. Näistä maista Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa sähköautojen hankintaa tuetaan autojen hintaa alentavilla hankintakannusteilla. Pohjoismaista täyssähköautojen rekisteröinnit ovat tänä vuonna olleet kasvussa vain Tanskassa.

Suomessa sähköautomarkkinaa kannattelee erityisesti täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste, joka jatkuu vuoden 2029 loppuun asti. Tänä vuonna rekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 40 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Yritysautojen merkitys autokannan uudistamisessa korostuu erityisesti talouden taantumassa, kun kotitalouksien autohankinnat vähenevät”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

toimitusjohtaja Tero Lausala, Autoalan Keskusliitto ry, p. 050 407 2623, tero.lausala@akl.fi

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

Autoalan Tiedotuskeskus on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen, katsastuksen ja autokierrätyksen toimialoilta. Tiedotuskeskuksen omistavat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry.