Vuoden 2021 tiedotteet
Tiedotteita 2021
Autokaupan kevät on ollut vaihteleva
– kehysriihen linjaus vähäpäästöisten työsuhdeautojen veroetuudesta vauhdittaa käyttövoimamurrosta
Henkilöautojen rekisteröintien kasvu jatkui huhtikuussa
Huhtikuussa rekisteröitiin 8 840 uutta henkilöautoa. Määrä on 47,8 prosenttia viime vuoden huhtikuuta suurempi, sillä viime vuonna koronatilanne hiljensi rekisteröinnit keväällä ennätyksellisen alas. Huhtikuun rekisteröinnit jäävät 6,5 prosenttia pitkän aikavälin keskiarvoa alemmas, mutta rekisteröinnit ovat vähitellen tasaantumassa koronakurimuksesta. Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity 36 819, joka on 7,5 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 31 prosenttia oli ladattavia. Ladattavien hybridien osuus kasvoi 24 prosenttiin ja täyssähköautojen 7 prosenttiin. Dieselautojen ja dieselkäyttöisten kevythybridien osuus oli noin 12 prosenttia ja kaasuautojen 1 prosenttia. Bensiiniautojen ja ei-ladattavien bensiinihybridien osuus oli noin 56 prosenttia.
Käytettyjä henkilöautoja myytiin huhtikuussa 54 672. Käytettyjen henkilöautojen kauppaa käytiin 28,2 prosenttia vilkkaammin kuin viime vuoden huhtikuussa ja noin 5,0 prosenttia pitkän aikavälin huhtikuun keskiarvoa enemmän. Tammi-huhtikuussa käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tehty 6,4 prosenttia vilkkaammin kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Kevyiden tavara-autojen rekisteröinnit ohittivat jo viime vuoden tason, mutta raskaiden kuorma-autojen ja linja-autojen rekisteröinneissä on vielä koronan tuomaa takamatkaa
Pakettiautoja ensirekisteröitiin huhtikuussa 1 095, joka on noin 12,9 prosenttia viime vuoden huhtikuuta enemmän. Lukema on kuitenkin vielä hieman yli 10 prosenttia pitkän aikavälin huhtikuun keskiarvoa pienempi. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 4 833, joka on 7,8 prosenttia enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja on tammi-huhtikuussa rekisteröity 323, joka on 14,1 prosenttia viime vuoden alkua enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin kuorma-autoja on tänä vuonna ensirekisteröity 85, joka on lähes sama lukema kuin vastaavaan aikaan viime vuonna.
Yli 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin huhtikuussa 201, joka on 12,6 prosenttia viime vuoden huhtikuuta vähemmän. Tammi-huhtikuussa on rekisteröity yhteensä 848 yli 16 tonnin kuorma-autoa, joka jää 6,4 prosenttia viime vuoden vastaavan ajan rekisteröinneistä.
Uusien linja-autojen rekisteröinnit ovat edelleen poikkeuksellisen matalat. Alkuvuoden aikana on rekisteröity 42 uutta linja-autoa, joka 37,3 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-huhtikuussa.
Kehysriihestä vetoapua autokannan sähköistymiselle
Hallitus kertoi torstaina osana kehysriihen linjauksia valmistelevansa vähäpäästöisille työsuhdeautoille lisäkannusteita, jotka edistävät hybridi- ja kaasuautojen yleistymistä autokannassa. Vähäpäästöisille työsuhdeautoille on ensi vuoden alusta alkaen suunnitteilla 85 euron alennus kuukausikohtaisesta verotusarvosta. Vastaava verotusarvosta tehtävä alennus otettiin jo tämän vuoden alussa käyttöön työsuhdekäytössä oleville täyssähköautoille 170 euron suuruisena.
Lisäksi Verohallinto tarkistaa ensi vuoden alussa hybridi- ja kaasuautojen käyttökustannusten laskentaperusteita, sillä näillä käyttövoimilla autojen käyttökustannukset ovat selvästi bensiini- ja dieselautoja alemmat.
”Hybridi- ja kaasuautoille esitetyt veroetuudet ovat hallitukselta tärkeä toimi käyttövoimamurroksen nopeuttamiseksi. Hybridiautot avaavat tietä autokannan sähköistymiselle ja latausverkon markkinaehtoiselle laajenemiselle. Työsuhdeautojen keskimääräinen käyttöaika on noin kolme vuotta, jonka jälkeen ne tulevat kuluttajamarkkinoille edullisina käytettyinä autoina”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.
Työsuhdeautoja on Suomessa noin 80 000 ja noin kaksi kolmasosaa niistä on leasingautoja. Työsuhdeautojen merkitys autokannan uudistumisessa on tärkeä, sillä yli kolmannes uutena ensirekisteröidyistä henkilöautoista on työsuhdekäytössä tai muutoin yrityskäyttöön hankittuja. Työsuhdeautot ovat luonteva kanava uuden kalliimman ajoneuvotekniikan yleistymiseen.
”Monet yritykset ovat asettaneet työsuhdeautokannalleen päästö- ja energiatehokkuustavoitteita. Tällä hetkellä noin 10 prosenttia työsuhdeautoista on ladattavia, mutta osuus on tänä ja viime vuonna kasvanut nopeasti. Tänä vuonna jo lähes 30 prosenttia yritysten hankkimista henkilöautoista on ollut ladattavia autoja”, sanoo toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
Lisätietoja
toimitusjohtaja Pekka Rissa, Autoalan Keskusliitto ry, p. 0500 417 300, pekka.rissa@akl.fi
toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi
Autoalan Tiedotuskeskus on autoalan suurimpien toimialajärjestöjen palvelu- ja informaatiokeskus, jonka tehtävänä on tuottaa tietoa tieliikenteestä sekä autokaupan, autoteollisuuden, korjaamojen, katsastuksen ja autokierrätyksen toimialoilta. Tiedotuskeskuksen omistavat Autoalan Keskusliitto ja Autotuojat ja -teollisuus ry.