› In English
Ajankohtaista

Tiedotteet


rss Tiedotteet

3.2.2025 11.40

Uusien henkilöautojen kauppa hitaalla – pakettiautoissa piristystä

Tammikuussa 2025 rekisteröitiin 5744 uutta henkilöautoa, mikä on 12,9 prosenttia vähemmän kuin edellisen vuoden tammikuussa. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät olivat 15,8 prosenttia laskussa.

”Vuosi 2024 oli haastava uuden auton kaupalle, ja myös tammikuussa 2025 uusien henkilöautojen rekisteröintimäärät jäivät vaatimattomalle tasolle. Uusien pakettiautojen myynnin kasvu piristi muuten alakuloista uusien autojen kauppaa. Pakettiautojen ensirekisteröinneistä sähkökäyttöisten osuus oli tammikuussa 15,4 prosenttia, mikä on yli viime vuoden keskiarvon, joka oli 12,7 prosenttia. Myyntiä on kirittänyt hankintatuki, jonka käyttöaika valitettavasti päättyi vuodenvaihteeseen ja jonka jatkosta tulisi päättää tänä vuonna”, kommentoi Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Autoliikkeissä käytettyjen henkilöautojen kauppa jatkui vilkkaana. Tammikuussa autoliikkeistä myytyjen käytettyjen henkilöautojen määrä oli 3,3 prosenttia edellisvuoden tammikuuta korkeammalla tasolla. Viimeisen 12 kuukauden aikana käytettyjen henkilöautojen myynnin määrä autoliikkeissä oli noin 6,7 prosenttia kasvussa.

Uusien pakettiautojen myynti käynnistyi edellisvuotta paremmin

Pakettiautoja rekisteröitiin 950 kappaletta tammikuun 2025 aikana. Määrä on 21 prosenttia edellisen vuoden tammikuuta suurempi. Viimeisimmän 12 kuukauden aikana pakettiautojen ensirekisteröinnit ovat olleet 9,6 prosenttia laskussa. Tammikuussa uusien pakettiautojen ensirekisteröinneistä 15,4 prosenttia oli sähkökäyttöisiä. Kun mukaan lasketaan ladattavat hybridit, ladattavien autojen osuus pakettiautojen ensirekisteröinneistä nousee 20,1 prosenttiin.

Suomen autokannassa sähkökäyttöisiä pakettiautoja oli vuoden 2025 alussa yhteensä 4470 kappaletta. Määrä on vielä pieni, mutta kasvusuunnassa. Vuonna 2024 liikennekäytössä olevien sähköpakettiautojen määrä kasvoi noin 40 prosentilla verrattuna edellisvuoteen. Kaasukäyttöisiä pakettiautoja oli autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 1227.

Vähäpäästöisten kuorma-autojen osuus on Suomessa alle EU:n keskiarvon - hankintatuen jatkolle tarvetta

Vuonna 2024 ensirekisteröidyistä uusista kuorma-autoista kaasukäyttöisiä oli 5,3 prosenttia ja sähkökäyttöisiä 1,8 prosenttia. EU-maissa sähkökuorma-autojen osuus kuorma-autojen ensirekisteröinneistä oli vuonna 2024 keskimäärin 2,3 prosenttia ja esimerkiksi Ruotsissa 8 prosenttia. Suomessa on käytössä muita EU-maita raskaampia kuorma-autoja, joissa sähkö yleistyy hitaammin kuin kevyemmissä painoluokissa. Lisäksi julkinen ja yksityinen latausverkosto ei vielä ole kattava raskaan liikenteen tarpeisiin.  

Raskaan liikenteen käyttövoimamurros vaatii investointeja. Logistiikkaketjun ja kuljetusten muuttaminen vähäpäästöisemmäksi on yrityksille ja julkisyhteisöille tärkeä keino kokonaispäästöjen vähentämisessä. Vuodenvaihteeseen päättynyt sähkö- ja kuorma-autojen hankintatuki edisti kuljetusyritysten investointipäätöksiä vähäpäästöisempään kalustoon ja hankintatuen jatko olisikin testatusti toimiva keino raskaan liikenteen käyttövoimamurroksen vauhdittamiseen,” linjaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Vuonna 2022 käynnistynyt ja vuoden 2024 loppuun päättynyt sähkö- ja kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki on ollut tärkeä hintaeroa tasoittava kannuste vähäpäästöisten kuorma-autojen hankinnassa Suomessa. Sähkökuorma-autojen hankintahinta on vielä toistaiseksi huomattavasti dieselautoa korkeampi. Hankintatuen maltillinen, noin 6 miljoonan euron kolmivuotinen määräraha varattiin loppuun syyskuussa 2024. Mitä nopeammin autokanta sähköistyy, sitä vähemmän on painetta korottaa polttoaineen hintaa nostavaa jakeluvelvoitetta.

Kuorma-autokannassa diesel vielä vallitseva käyttövoima

Suomen kuorma-autokannasta vuoden 2025 alussa 96 prosenttia oli dieselkäyttöisiä. Muiden käyttövoimien osuus kuorma-autokannasta on vielä pieni, mutta nopeassa kasvussa.

Kaasukäyttöisiä kuorma-autoja oli Suomen autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 769. Niiden määrä autokannassa kasvoi vuonna 2024 noin 40 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. Vielä vuoden 2021 lopussa kaasukuorma-autoja oli kannassa alle 400.

Sähkökuorma-autoja oli Suomen autokannassa vuoden 2025 alussa yhteensä 126. Liikennekäytössä olevien sähkökäyttöisten kuorma-autojen määrä lähes kaksinkertaistui vuonna 2024 edellisvuoteen verrattuna. Vuonna 2021 lopussa sähkökuorma-autoja oli autokannassa alle 10.

 

Lisätietoja

toimitusjohtaja Tero Kallio, Autotuojat ja -teollisuus ry, p. 040 729 4513, tero.kallio@autotuojat.fi

toimitusjohtaja Tero Lausala, Autoalan Keskusliitto ry, p. 050 407 2623, tero.lausala@akl.fi

 

·       Tammikuun ensirekisteröintitilastot

·       Käytettyjen autojen kaupan tilastot

·       Ensirekisteröityjen autojen käyttövoimatilastot

 


Palaa otsikoihin